הגעתם לרגע מרגש בחייכם והחלטתם לפתוח עסק עצמאי. האם מדובר בעסק פטור? ממש לא כל עסק נכנס להגדרה של עוסק פטור, והכל תלוי בתקרה הנקבעת כל שנה. גם אם אתם עונים להגדרה – יש לכך יתרונות וחסרונות שונים. בדקנו בשבילכם את כל מה שכדאי לדעת – ממה העסק פטור, מתי ומי יכול בכלל לפתוח עסק פטור, מתי זה מומלץ, וכמובן – נתנו כמה טיפים שחשוב שתכירו לפני שאתם נכנסים לשם.
מה זה בכלל עוסק פטור?
כאשר מדברים על עוסק פטור מתכוונים לעסק שפטור מתשלום מע"מ בגין עבודתו. למעשה זו הטבה מסוימת לעצמאים ובפרט לבעלי עסקים קטנים יחסים, שחוסכת מהם תשלומי מע"מ בגין העסקאות שהם מבצעים. בנוסף לכך, עוסק פטור לא יכול לגבות סכום כסף על מע"מ מהלקוחות שלו. כל שנה, בהתאם למדד המחירים לצרכן, מתעדכנת התקרה של סכום המחזור השנתי, ורק עסקים שנמצאים מתחתיה מבחינת המחזור השנתי שלהם ייחשבו לעוסק פטור.
מכיוון שאין תשלומי מע"מ, עוסק פטור לא יכול להוציא חשבונית מס ללקוחות שלו, אלא רק קבלות. יש לציין שהעובדה שהעסק פטור מתשלום מע"מ לא אומרת שהוא פטור מכלל התשלומים הנדרשים. עדיין יש חובה לשלם תשלומים למס הכנסה ולביטוח הלאומי.
תנאי הסף על מנת להיחשב עסק פטור
אז מי נחשב כעסק פטור? ודאי שלא כל עסק. כדי לפתוח תיק של עוסק פטור יש לעמוד ב – 2 תנאים מצטברים:
- מחזור ההכנסות השנתי של העסק לא עובר את התקרה של 100,491 ₪ בשנה, נכון לשנת 2020. הסכום הזה מבטא את ההכנסות ברוטו כמובן, ולא את הרווח הנקי של העוסק. כאמור, יש לעקוב אחרי הסכום שמשתנה כל שנה.
- מדובר במקצוע שלא נחשב ל"מקצוע חופשי". כלומר, יש מקצועות שלא ייחשבו עוסק פטור, ללא קשר למחזור השנתי שלהם. אם אתם עוסקים במקצוע חופשי כגון – ראיית חשבון, עריכת דין, רפואה, הנדסה, אדריכלות, תיווך או מסחר מקרקעין ועוד מקצועות מסוג זה – לא תוכלו להיחשב לעוסק פטור.
איך בפועל פותחים עוסק פטור
מדובר בתהליך די פשוט. יש לפתוח תיק בתור עוסק פטור במע"מ ואז גם במס הכנסה וביטוח לאומי. בהחלט מומלץ להיעזר בשלב זה ביועץ מס ו/או רואה חשבון על מנת לעשות את הכל כמו שצריך, שהרי בכל זאת הם מומחים לכך. סיוע של איש מקצוע יכול לחסוך הרבה זמן יקר, לחסוך טעויות ברישום, ולתת ביטחון שלא דילגתם על שום שלב חשוב.
לאחר שהכל מאושר, מקבלים תעודה של עוסק פטור, מדפיסים קבלות – ויוצאים לדרך! מזל טוב – יש לכם עסק!
לאילו חובות והליכים בירוקרטיים אתם צריכים להיות מודעים?
עכשיו כשיש לכם עוסק פטור, יש מספר עניינים בירוקרטיים שאתם צריכים להכיר:
- הגשת דו"ח שנתי: חובה להגיש לרשויות המס אחת לשנה, בדרך כלל באיזור אפריל, דו"ח שנתי שמפרט את הפעילות העסקית שלכם שכוללת את כל המחזור העסקי שעשיתם בשנה החולפת. זהו דוח שמגישים גם עסקים שנסגרו באמצע השנה, או שהתחילו לפעול באמצע שנה.
- הצהרת הון: אחת לכמה שנים צריך להגיש הצהרת הון לרשויות המס. בהצהרה צריך לפרט את כל הנכסים המשמעותיים שעומדים לרשותכם כמו נדל"ן, רכבים וציוד יקר ערך.
- הצהרה שנתית: ההצהרה הזו מוגשת פעם בשנה למע"מ ודורשת להצהיר על ההכנסה המשוערת לשנה הבאה. כמובן שבסוף שנת המס מקזזים את הסכום שנכתב בהצהרה עם ההכנסות בפועל כיוון שזו השערה בלבד וייתכן מאד שיהיו שינויים בסופו של דבר – לטוב או לרע. אם הרווחים נמוכים מכמה שהוצהר תוכלו לקבל החזר מס.
- חסכון: כאשר אתם עצמאיים, אתם צריכים להפריש לעצמכם כסף בכל חודש לקרן פנסיה. בנוסף לכך – האחריות לחסכון גדולה יותר כאשר יש לכם עסק עצמאי ולכן חשוב מאד שתפרישו לעצמכם גם עוד סכומים לחסכונות נוספים כמו קרן השתלמות, קופת גמל או ביטוח מנהלים. יש הטבות מיסוי שכדאי להכיר בכל סוגי החסכונות הללו ולכן מומלץ להתייעץ עם רואה החשבון.
היתרונות שבאים יחד עם התואר עוסק פטור:
מלבד העובדה שיש פטור מתשלום מע"מ ישנם יתרונות נוספים שנלווים להגדרה של עוסק פטור:
- הדיווח למע"מ: בעוד שבעסקים מורשים יש חובה להגיש דיווח למע"מ כל חודשיים, עוסק פטור נדרש להגיש דיווח למע"מ פעם בשנה בלבד.
- התשלום לרואה החשבון: לאור כל ההקלות שמקבל עוסק פטור, גם עבודתו של רואה החשבון היא פחות אינטנסיבית לעומת העבודה מול עסק מורשה. לכן, גם ההוצאות שיש לשלם לרואה החשבון כשכר טרחה הן נמוכות באופן משמעותי כאשר מדובר בעוסק פטור.
- אין צורך לדרוש מע"מ מהלקוחות: העובדה שהצעות המחיר ללקוחות לא צריכות לכלול 17% של מע"מ נותנת יתרון לעסקים הקטנים שמציעים שירות במחירים נמוכים יותר ונראים ידידותיים ומזמינים לקוחות.
- חסכון נוסף בעלויות: עוסק פטור מחוייב לרשום ולתעד את הכנסותיו אך הוא בהחלט יכול לעשות זאת באופן חסכוני. לא נדרש להדפיס בבית דפוס פנקס קבלות, אלא מספיק לרכוש באחת החנויות המתאימות פנקס קבלות "סטנדרטי" וחותמת. מדובר בחסכון בעוד עלויות שבטווח הארוך מצטברות. למען האמת, ניתן אפילו להשתמש באתרי אינטרנט או תוכנות שמנפיקות חשבוניות דיגיטליות. בצורה כזו מפיקים קבלות או דרישות תשלום בלחיצת כפתור וניתן לנהל מעקב נוח ומסודר אחרי החשבונות.
החסרונות שבאים יחד עם התואר עוסק פטור:
אז כמובן שאף פעם אין רק יתרונות, ויש גם חסרונות, ואלו החסרונות העיקריים בכך שאתם נחשבים עוסק פטור:
- ראשית, יש בכך תדמית של עסק קטן. אמנם יש גם יתרונות לעסק קטן, אך לעיתים זה מצייר רושם פחות אטרקטיבי עבור לקוחות פוטנציאליים, שלעיתים סומכים יותר על עסקים גדולים וותיקים בעלי מוניטין גבוה ומוכח.
- החיסרון השני של עסק פטור הוא שאין החזר על הוצאות של העסק. לא ניתן להוציא חשבונית מס וחייבים לעבוד מול הלקוחות רק עם קבלות.
ומה קורה אם עוברים את התקרה לאחר שנרשמתם כעוסק פטור?
כאמור ישנה תקרה שנקבעת כל שנה ורק כאשר המחזור השנתי נמוך ממנה – נחשבים לעוסק פטור. אם אתם מתחילים את הפעילות שלכם כעוסק פטור, אך כעבור זמן קצר (נניח שנה או שנתיים) תעברו את התקרה המוכרת לעוסק פטור, תצאו בהפסד. כאשר עוברים את סכום המחזור לפי מה שנקבע לשנה הנוכחית, הופכים להיחשב לעסק מורשה בדיווח החודשי. אם תרצו להישאר עוסק פטור, תתבקשו לאחר החריגה להוכיח במשך שנתיים שיש לכם מחזור שלא עולה על התקרה הקבועה על מנת לחזור להיחשב כעוסק פטור ממע"מ.
אם אתם חושבים לעבור להיות עסק מורשה בתוך תקופה קצרה – לא כדאי לכם להתחיל בתור עוסק פטור. כאשר אתם בוחרים לדחות את ההגדרה כעסק מורשה, אתם למעשה מפסידים את ההזדמנות לקזז מע"מ בגין ההוצאות. רוב העסקים שנפתחים מוציאים סכומים גדולים מאד בשנה או בשנתיים הראשונות שהולכים הן על הוצאות ראשוניות כגון מכונות רלוונטיות, והן על פרסום ושיווק של העסק החדש. אם אתם חושבים שתעברו להיות עוסק מורשה בתוך פרק זמן של שנתיים למשל, כבר משתלם יותר לקבל החזר בגין מע"מ במקרה של הפסד, כלומר להיות עסק מורשה מלכתחילה.
על מנת שלא תטעו ולא תבזבזו בדרך זו אלפים רבים של שקלים, רצוי להתייעץ בכל הקשור למדיניות המס עם יועץ מס או רואה חשבון שאתם סומכים עליו כאמין ומקצועי על מנת לדעת מה נכון ומשתלם יותר עבורכם. כמובן, הזהרו מגורמי ייעוץ מטעים.
למי מתאים להיות עוסק מורשה?
יש מספר שיקולים שצריך לקחת בחשבון כשמתבוננים על מכלול הנתונים שראינו. בסופו של דבר יש לשאול מול מי מתכננים שהעסק יעבוד – יש הבדל בין עסק שנותן שירות לאנשים פרטיים לעומת עסק שנותן שירות לבעלי עסקים ולחברות גדולות. מי שהולך לעבוד מול אנשים פרטיים – נניח ספר, קוסמטיקאית, אינסטלטור, חשמלאי וכיוצא בזה – יכול להרשות לעצמו לקבוע מחירים יחסית נמוכים בגלל שאין תשלום מע"מ וכך יהיה לו יתרון על פני העסקים הגדולים שעובדים בתחום שלו שחייבים לקחת מע"מ. כאשר עובדים מול אנשים פרטיים, בדרך כלל גם לא תפריע להם העובדה שאתם לא מוציאים חשבונית, בניגוד לעבודה מול גופים גדולים שזקוקים לחשבוניות על מנת לקזז את ההוצאות שלהם אחר כך מול מס הכנסה.
מעבר לכך, פתיחה של עוסק פטור תתאים גם לאנשים אשר מחפשים הכנסה משנית והיקף ההכנסה שלהם הוא לא גדול. כך הם נהנים מטיפול יחסית זול מצד רואה חשבון לעומת עסק מורשה. למרות העובדה שלעסקים קטנים לעיתים יש תדמית פחות טובה, זה בהחלט יכול להתאים לסוג זה של עסקים.
אם כך – איך מחליטים מה מתאים לעסק שלכם?
עסק חדש יכול להיות עוסק פטור, עוסק מורשה, או חברה בע"מ. תוכלו למצוא בקישור את המידע על אודות ההבדלים בין עוסק פשוט, עוסק מורשה וחברה בע"מ. כדי להחליט מה הסטטוס הכי מתאים עבורכם, יש לשקול כמה פרמטרים, והראשון שבהם הוא ההכנסות וההוצאות הצפויות בעסק. כמובן שככל שההכנסות גדולות יותר וההוצאות גדולות יותר – עוסק פטור פחות רלוונטי. חשבו מה יהיה האופי של העסק ולאן הוא יכול להתפתח, וכמובן – מה אתם רוצים.
האם כדאי להיעזר ברואה חשבון וכמה זה יעלה לכם?
רואה חשבון הוא דמות חשובה שיכולה להקל עליכם מאד ברגע שיש לכם עסק. תפקידו הוא להיות אחראי לניהול החשבונות שלכם – הן ברמה החודשית והן ברמה השנתית. אליו אתם מעבירים את הקבלות שלכם והוא מדווח בשבילכם לרשויות המס, מגיש את הדוח השנתי, את ההצהרה השנתית, את הצהרת ההון ובכלל הוא אמור להיות זמין עבורכם לכל שאלה שמתעוררת בנוגע לניהול החשבונות של העסק. כמובן, המשמעות היא לא שאתם פטורים מכל התעסקות עם החשבונות, אך רואה חשבון יכול להוריד מכם עול כבד ולייעל את כל העיסוק החשבונאי.
לכן – בדקו טוב לפני שאתם בוחרים רואה חשבון, וקחו מישהו מומלץ, רצוי בעל ניסיון. הכי חשוב – אדם מקצועי עם המלצות שתוכלו לסמוך עליו. בכל זאת מדובר כאן בעסק שלכם.
כמה זה יעלה לכם? בדרך כלל תשלום לרואה חשבון על סיוע בפתיחת תיק עוסק פטור יהיה בערך בין 250-500 ₪. עסקים פטורים יכולים לרכוש את שירותיו של רואה חשבון ולשלם להם שכר טרחה חודשי. אפשרות אחרת ונוחה למדי לעסקים כאלו היא שיטה של תשלום שנתי של כ – 1200 ₪ שכולל הן תשלום על התנהלות שוטפת והן תשלום על הדוח השנתי. כמובן שיכולות להיות תוספות שלא נכללות בזה וכדאי לוודא אותן מראש – כמו למשל הצהרת הון שיש למלא פעם בכמה שנים.
לסיכום
אם כך, ראינו כי עוסק פטור מקבל הטבות רבות ויש לו הרבה יתרונות אך כמובן זה לא מתאים לכל סוג של עסק וחשוב לשקול מראש האם זה מה שהכי מתאים לעסק שלכם. אל תוותרו על יעוץ והיעזרות בגורמים מקצועיים על מנת לעשות את כל הבירוקרטיה הנדרשת בצורה הטובה ביותר. על כל פנים – שיהיה לכם בהצלחה.