מעבר בין קופות החולים – האם כדאי, ואיך עושים את זה?

קופת החולים מלווה אותנו מגיל קטן, והרבה אנשים טועים לחשוב שזו בחירה שקשה עד בלתי אפשרי לשנות. אבל האמת שונה לגמרי – מי שמעוניין להחליף קופת חולים יכול לעשות זאת. זו לא חתונה קתולית שההורים שלנו החליטו עבורנו בילדות. כדי לעבור קופת חולים צריך להתעסק בסך הכל עם מעט בירוקרטיה, ששווה את זה במידה ואתם לא מרוצים מהקופה שלכם. חשוב לשים לב לפרטים הקטנים בעת המעבר כמו – כמה זמן זה ייקח, האם הביטוח המשלים יחול עליכם באופן אוטומטי, והאם תהיו חייבים לעבור קופת חולים אם המעסיק שלכם מבקש מכם.

 

קופות חולים – ברירת המחדל

על פי האמור בחוק בריאות ממלכתי, כל תושב ישראלי חייב להיות רשום לאחת מקופות החולים המוכרות בישראל. מבחינת קופות החולים – אין להן שום יכולת וזכות לסנן את התושבים, וכל תושב שמעוניין להיות חבר בה יכול לעשות זאת. לדוגמא, לקופת חולים אסור להתנות את ההצטרפות והרישום של תושב מסוים בגלל גילו או מצבו הרפואי. 

כל ילד שנולד משויך באופן אוטומטי לאחת מקופות החולים, פעולה שנעשית על ידי המוסד לביטוח לאומי. הקופה שנבחרת לילד הנולד היא הקופה בה חבר/ה ההורה שלו אשר מקבל את קצבת הילדים מהביטוח הלאומי. לגבי עולים חדשים – הם צריכים להירשם לאחת מקופות החולים בתוך 3 חודשים מיום העלייה שלהם. 

קופת החולים דואגת לכל תושב שחבר בה לביטוח בריאות בסיסי. זהו למעשה הביטוח הממלכתי והוא מכסה טיפולים ותרופות בסיסיים. המימון שלו אגב, הוא בזכות מס הבריאות שאנחנו משלמים לביטוח הלאומי כל חודש. מעבר לסל הבריאות הבסיסי, כל קופת חולים מציעה שירותים נוספים בדמות תכנית ביטוח משלים שכוללת טיפולים נוספים שלא נכללים בסל שיש לכל תושב, והיא כמובן כרוכה בתוספת תשלום חודשי. דרך קופות החולים ניתן גם לרכוש ביטוח פרטי שדואג לרמה נוספת של כיסוי לבעיות רפואיות כמו השתלות, טיפולים בחו"ל, ניתוחים וכדומה. 

 

קופות החולים בישראל – מה האפשרויות

בישראל קיימות כיום 4 קופות חולים מורשות – מכבי שירותי בריאות, שירותי בריאות כללית, מאוחדת, ולאומית שירותי בריאות. הגדולות יותר הן מכבי וכללית, והקטנות יותר הן מאוחדת ולאומית.  

 

איך אפשר לעבור קופת חולים? 

מרגע שמלאו לאדם 18 שנים, אם יבחר להישאר בקופה בה היה כילד, הוא לא צריך לעשות שום דבר. אם הוא בוחר להיות מבוטח בקופת חולים שונה מזו שהיה בה עד אז, הוא יכול להירשם כחבר באחת מקופות החולים האחרות בתוך 6 חודשים מיום הולדתו. 

יש לציין שחיילים שהתגייסו לצה"ל, מבוטחים על ידי משרד הביטחון בביטוח בריאות, ולא מבוטחים באחת הקופות. מה שאומר שגם לאחר השחרור יש אפשרות להירשם מיד לקופת חולים לפי בחירה. אם חייל משוחרר לא ירשם לקופה חדשה, הוא יישאר כברירת מחדל בקופת החולים בה היה לפני הגיוס לצבא. במידה וגיליתם שקופת החולים לא קיבלה את המידע לגבי השחרור, כל מה שצריך לעשות זה להגיש לביטוח לאומי את תעודת השחרור והם כבר יעבירו את המידע לקופת החולים, שתחדש את החברות במהירות. 

 

במהלך החיים, אם תושב או תושבת ישראל יבחרו לעבור קופת חולים – זה אפשרי. מותר לעבור לאיזו קופת חולים שרוצים. איך עושים את זה? ניתן לעבור באמצעות אחת משתי הדרכים הבאות:

  1. דרך רשות הדואר: צריך לפנות לסניף של רשות הדואר, ולרכוש טופס מעבר בין הקופות שעולה 15 ₪. אם מבוטח בחר בדרך הזו אז הוא צריך להתייצב בעצמו בסניף הדואר, ולהצטייד בתעודת זהות. 
  2. דרך המוסד לביטוח לאומי: הדרך הקלה יותר למי שלא רוצים לצאת מהבית, היא פשוט למלא טופס בקשה למעבר בין קופות חולים שנמצא באתר של המוסד לביטוח לאומי.

לאחר השלב הראשון באתר המוסד לביטוח לאומי, או בסניף הדואר, צריך לפנות עם טופס הרישום לסניף של קופת החולים אליה אתם מעוניינים לעבור על מנת להשלים את תהליך ההצטרפות – יונפק לכם כרטיס מגנטי, וכן תוכלו לבחור אם להירשם לשירותי בריאות נוספים שהקופה מציעה כמו ביטוח סיעודי וכדומה.

 

כמה זמן זה לוקח? 

יש 6 מועדים בשנה שבהם הרישום לקופות חולים נכנס לתוקף:

  • אם מגישים את טופס המעבר בין ה16.09-15.11 – הרישום יכנס לתוקף ב01.01
  • אם מגישים את טופס המעבר בין ה16.11-15.01 – הרישום יכנס לתוקף ב01.03
  • אם מגישים את טופס המעבר בין ה16.01-15.03 – הרישום יכנס לתוקף ב01.05
  • אם מגישים את טופס המעבר בין ה16.03-15.05 – הרישום יכנס לתוקף ב01.07
  • אם מגישים את טופס המעבר בין ה16.05-15.07 – הרישום יכנס לתוקף ב01.09
  • אם מגישים את טופס המעבר בין ה16.07-15.09 – הרישום יכנס לתוקף ב01.11

 

המקרים היחידים בהם רישום של תושב לקופת חולים נקלט באופן אוטומטי ומיידי, הם כאשר בגיר בן 18 מבקש לעבור קופה ב – 6 החודשים שלאחר יום הולדתו ה- 18, כאשר עולה חדש נרשם לראשונה לקופת חולים, וכאשר רושמים תינוק עד גיל 6 חודשים לראשונה לקופת חולים. 

בכל יתר המקרים, קחו בחשבון שמדובר בתהליך שלוקח זמן – גם אחרי שהגשתם את טופס המעבר, תאלצו לחכות עד שהרישום ייקלט ויכנס לתוקף בין חודש וחצי ל – 3 חודשים וחצי. 

 

האם מעבר בין קופות חולים פוגע בזכויות מסוימות?

קודם כל חשוב לדעת שמעבר בין קופות חולים– לא פוגע בשירותים שמגיעים לכל תושב לפי סל הבריאות הממלכתי. השירותים הללו מגיעים לכל תושב מהקופה שממנה הוא רוצה לעבור עד שהמעבר לקופה אחרת יכנס לתוקף, ואחרי המעבר – זה מגיע לו מהקופה החדשה. כמובן שמרגע המעבר לקופה החדשה, המבוטח זכאי לקבל את כל השירותים שהקופה החדשה מציעה בסל הבריאות שלה. אין הגבלות או התניות בגלל שהוא מבוטח חדש.  

ביטול בקשת מעבר

אם הגשתם בקשה לעבור קופת חולים אך התחרטתם מסיבה כלשהיא, צריך להגיש טופס ביטול רישום בסניף דואר. חייבים להגיש את טופס הבקשה לביטול המעבר עד התאריך שבו אפשר להגיש את טופס המעבר, כפי שפירטנו כאן. למשל: אם הגשתם טופס מעבר ב – 22.01, ואתם מעוניינים לבטל אותו, חייבים להגיש את טופס ביטול הרישום עד ה – 15.03. 

מי שמגיש טופס בקשה לביטול לאחר המועד האחרון, יוכל לבטל את המעבר רק במועד הבא אחריו. אם מישהו ביטל מעבר ונרשם שוב באותה תקופת רישום – אזי הרישום יכנס לתוקף רק במועד המעבר הבא.

חשוב לציין, שישנה הגבלה על כמות המעברים שניתן לעבור בשנה. בכל 12 חודשים מבוטח יכול לבצע 2 מעברים בלבד מקופת חולים אחת לאחרת. 

 

השפעה על זכויות הביטוח המשלים

מבוטחים שיש להם ביטוח משלים, צריכים לדעת גם את הפרטים הבאים – כאשר עוברים מקופת חולים אחת לקופת חולים אחרת, יכול להיות שתהיה תקופת אכשרה (המתנה) עד שהמבוטח יקבל את הזכויות שמגיעות לו לפי הביטוח המשלים. לקופת החולים מותר לקבוע תקופת המתנה סבירה שתהווה תנאי לקבלת הזכויות בביטוח המשלים. 

אם קופת החולים קבעה בתוכנית השב"ן שלה (שירותי בריאות נוספים) תקופת אכשרה כזו, המבוטח לא זכאי לקבל את השירות של הביטוח המשלים עד תום התקופה שנקבעה, למרות שהוא מבוטח בביטוח משלים, ולמרות שהוא כבר נדרש לשלם את התשלום הקבוע לתוכנית ביטוח משלים.

את הפירוט המלא של תקופות האכשרה השונות בקופות החולים ניתן למצוא בתקנון של כל קופת חולים, שנמצא באתרי האינטרנט של הקופות. אם אתם חושבים לעבור קופת חולים, כדאי לבדוק לפי התקנון אם יש פטור מתשלום בתקופת האכשרה או לא. אם אין פטור – כדי לוודא מהי תקופת ההמתנה שיש לחכות לפי התקנון בהתאם לשירות הרפואי שאתם מעוניינים בו.

 

העברה של הסיכום הרפואי

כמובן שמעבר בין קופת חולים אומר שלקופה החדשה לכאורה אין שום מידע עליכם. לכן, בעת מעבר, קופת החולים הקודמת צריכה להעביר את כל המידע הרפואי החיוני שיש לה בנוגע למבוטח לקופת החולים אליה הוא עובר. העברת המידע הזו היא פעולה שאסור לקחת עליה תשלום.

אחרי ששתי קופות החולים קיבלו הודעה בדבר המעבר של המבוטח מקופה אחת לשנייה, שתיהן צריכות ליידע אותו באמצעות דיוור על כך שהוא זכאי לקבל ללא תשלום סיכום רפואי מאחת הדרכים הבאות לפי מה שיבחר: מסירה אישית במרפאת הקופה, משלוח בדואר רשום, משלוח בדואר האלקטרוני, או הורדה מאתר האינטרנט באמצעות התחברות עם סיסמא. 

 

מה עוד חשוב לדעת?

כדאי לזכור שמעסיקים לא רשאים להתנות קבלה לעבודה, או המשך העסקה ברישום לקופת חולים כזו או אחרת, או לחייב עובדים להיות רשומים בקופה מסוימת. 

בנוסף, לקופת החולים אסור להתנות או להגביל מתן של שירותים רפואיים או תרופות שהם נותנים למבוטחים רק בשל העובדה שמדובר בתרופות שהצריכה שלהן תימשך גם אחרי מועד המעבר לקופת חולים אחרת.

 

לסיכום

אם כך, אם אתם לא מרוצים מקופת החולים הנוכחית שלכם, או שאתם מעוניינים לעבור קופת חולים כדי שתהיו באותה קופה עם בן/ בת הזוג – או מכל סיבה אחרת, אתם יכולים לעשות זאת. תפעלו לפי השלבים שציינו, ושימו לב לדגשים האמורים. 

סטטוסקופ - אנימציה
עוד בנושא צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

a tax calculator
תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש