אפל (Apple) שוקלת לפתוח מנוע חיפוש שיתחרה בגוגל – יש למהלך סיכוי להצליח?

אפל החלה להראות סימנים לכך שבקרוב היא תשגר מנוע חיפוש משל עצמה, שככל הנראה יתחרה במנוע החיפוש המונופוליסטי הטוב ביותר בעולם של גוגל.

אפל הייתה מעדיפה להסתיר את כוונותיה אבל זה בלתי אפשרי לעשות – מאחר ולפני שהיא מנחיתה מנוע חיפוש חדש על העולם היא צריכה לעשות כמה שינויים במערכת ההפעלה שלה שרצה על אייפונים ואייפדים, ולשפר את הבוטים זוחלי האתרים שלה (התוכנה שאחראית לסרוק דפים באינטרנט ולאנדקס אותם כדי שיהיה אפשר לחפש במאגר העצום הזה), ואכן שינויים שכאלו נחתו לתוך מערכת ההפעלה של אפל לא מזמן.

אפל התמקדה עד היום בחומרה, פחות בתוכנה. המכשירים שלה אהודים ומוכרים בכל העולם, והם מספקים חווית משתמש נוחה, מהירה וחלקה. מלבד מערכת ההפעלה שאפל שיחררה, היא ניסתה, במרוצת השנים, לתת גם שירותי תוכנה שונים, ככה, "בקטנה".

שירות המפות שלה נוראי וסבל מביקורות שליליות, במיוחד כאשר לצידו שירות גוגל מפות (וגוגל גם קנתה את ווייז כדי להשלים את הנוק-אאוט).

כל מבקר טכנולוגי בעל שם יספר לכם שעדיף לכם אנדרויד מ-iOS על המכשיר הסלולרי שלכם, כי אנדרויד פשוט יותר מתקדם, יש יותר פתיחות, חופש ואפשרויות. לרוב המשתמשים הסטנדרטים זה לא תמיד משנה, אבל באופן כללי, היכולות של אנדרויד מפלצתיות ביחס ליכולות של iOS.

בשנים האחרונות, יחד עם ליין מכשירי הפיקסל של גוגל, גוגל הכניסה רגל עבה יותר לתחום החומרה. יש לה לפטופים מבוססי אנדרויד ומכשירים סלולריים בשוק, שנמכרים ומצליחים, וכנראה נוגסים בנתח השוק של אפל ושל שאר יצרני הסלולר והטאבלטים למיניהם. זה טבעי למדי שבמקביל, אפל תנסה להחדיר לשוק שירותי תוכנה מצידה, שיתחרו בגוגל.

השירות הבסיסי של גוגל, הראשוני וזה שבאמת אין לה בו שום מתחרה באופק, הוא שירות החיפוש שלה. גוגל התחילה כמנוע חיפוש בלבד, ועד היום כשאנשים רוצים לחפש מידע ברשת הם פונים לגוגל ומתקתקים על המקלדת.

בשנים האחרונות, דווחו שמועות לגבי כך שגוגל משלמת מיליארדי דולרים לאפל כדי שמנוע החיפוש בברירת המחדל בדפדפן הגלישה ספארי במכשירי אפל השונים יהיה גוגל. למה היא משלמת סכומי עתק שכאלו? כדי לוודא שמי שיש ברשותו מכשיר סלולרי, טאבלט או מחשב מכל סוג מטעם אפל, יחפש תכנים ברשת דרך מנוע החיפוש של גוגל, אלא אם שינה את מנוע ברירת המחדל.

חשוב להבהיר – לאפל יש מיליארדים של מכשירים בבעלות לקוחותיה, נתח שוק אדיר, וכאשר מנוע חיפוש מוגדר כברירת המחדל במכשיר שלה, יש לזה השפעה מאוד חזקה לגבי השימוש ארוך הטווח של המשתמשים – רבים פשוט משאירים את ברירת המחדל במקומה, במיוחד כשמדובר בברירת מחדל שהיא גם במקרה מנוע החיפוש המצליח ביותר בעולם ללא ספק.

כל המשתמשים האלו ש"מכוונים" להשתמש במנוע החיפוש של גוגל פעם אחר פעם, חיפוש אחר חיפוש, שווים לגוגל הרבה כסף.

אין שום ספק שברגע שלאפל יהיה מנוע חיפוש משל עצמה, היא תוותר על כל סכום שבעולם כדי לזנוח את ההסכם מול גוגל ולהתחיל להציב בדפדפני ספארי שבמכשירים שלה את מנוע החיפוש שלה כברירת המחדל.

מתי כל זה עתיד לקרות? לא ברור ולא ידוע לחלוטין, אבל עושה רושם שמאוד בקרוב, אפל פיתחה מנוע חיפוש מתחת לראדר ובלי שאף אחד ידע, וכל הסימנים הטכניים מראים שהוא מספיק בשל בשביל להגיח לאויר העולם תוך חודשים בודדים.

מאפל לא נמסרה עדיין ידיעה רשמית בעניין, אבל השינויים במערכות ההפעלה שלה והדלפות מתוך החברה מספרות את הסיפור ומציגות את התמונה.

 

חוץ מפיתוח טכני של מנוע החיפוש של אפל, יש גם רגולציה ברקע

רגולטורים כבר האשימו את גוגל בעבר בהתנהגות שחוסמת ולא מעודדת תחרות. כשהמנוע יהיה מוכן, סביר מאוד להניח שלאפל יהיו חיים קלים מול הרגולציה והם יוכלו להעביר את כל הנהלים והחוקים הדרושים די בקלות.

עשויה להיות בעיה אחרת, סביר מאוד להניח שבמקום שאפל תוכל להגדיר שבברירת המחדל מנוע החיפוש שלה יהיה מנוע החיפוש שדרכו המשתמש יחפש, רגולטורים יכריחו אותה להציג את כל האפשרויות בהפעלה הראשונית של ספארי בכל מכשיר, וככה המשתמש לא רק יוכל לבחור, הוא יהיה חייב לבחור.

עד היום, הייתה אפשרות ברירת מחדל, אבל אחרי השינוי, צפוי שלא תהיה ברירת מחדל, וללא החלטת משתמש ספארי לא יטען בפעם הראשונה.

 

חוץ מהגדלת השליטה בשוק, למה אפל עושה את זה?

לאפל יש המון סיבות לעשות את המהלך הזה, ולא רק בשביל להרוויח משתמשים (וכסף כתוצאה מכך, כמובן) על חשבון גוגל.

מנוע חיפוש הוא דבר שמשפיע על כל חברת חומרה ותוכנה מקצה לקצה. ראשית, על אפל יש לחץ רגולטורי, כמו שאמרתי, לשבור את עסקת העתק מול גוגל ולמצוא פתרון אחר שיעודד תחרות קצת יותר.

אם אפל מאולצת על ידי רגולציה להציג את כל מנועי החיפוש בטעינת הדפדפן הראשונית ולא לקבל מגוגל מיליארדי דולרים, הדבר היחיד שיכול לכפות על זה זה שיהיה שם מנוע חיפוש מטעמה, כדי לבלום את ההפסדים וגריעת ההכנסות מגוגל.

שנית, סביר מאוד להניח שלמרות שזה היה הפתרון של אפל עד עכשיו, לגבות כסף מגוגל ולהכניס את מנוע החיפוש שלה כברירת מחדל – זו לא הייתה אפשרות שאפל אהבה.

אם אפשר לבלום הפסדים ולשבור את העסקה מול גוגל, הם ישמחו מאוד להפסיק לחזק את גוגל היריבה הטכנולוגית שלהם ללא ספק. אפל לא זקוקה לכסף הזה מגוגל, במיוחד אחרי הצמיחה הכלכלית שאפל זכתה לה בשנים האחרונות.

הם שמחו לקבל את הכסף מגוגל, אבל לא שמחו מעולם על אופי העסקה, והם לא זקוקים לו.שלישית, מנוע חיפוש מטעם אפל – יחזק באופן משמעותי מאוד את כל שירותי אפל השונים. סירי, iCloud, כל שירות שתחלמו עליו – יתחזק ויקבל בוסט רציני מיד כשאפל תוציא מנוע חיפוש.

 

האם זה באמת קורה, או שזה בגדר שמועות בלבד?

זה בגדר שמועות בלבד, אבל כמו שאמרתי – הסיכויים גבוהים מאוד. זה בהחלט נראה ככה. אפל פיזרה בכמויות בזמן האחרון מודעות דרושים למהנדסים ומומחי מנועי חיפוש. זה נראה כאילו הם בונים מחלקה מכובדת בתחום.

בנוסף, אפל פיזרה בכמויות גם מודעות דרושים לאחרונה לתחומים שקשורים לתחום החיפוש ברשת, כמו לדוגמא בינה מלאכותית – כי כשיהיה מנוע חיפוש, סביר מאוד להניח שגם סירי תקבל חיזוק משמעותי ופיתוחים חדשים. אז אפל בונה מחלקה עם מהנדסים ומומחים בתחום החיפוש ברשת, ומחזקת מחלקות אחרות קשורות, מה עוד?

הגירסה הנסיונית החדשה של מערכת iOS – גירסה 14, מגיעה עם גירסה משודרגת של סירי, שכשהיא נשלחת על ידי המשתמש לחפש ברשת, היא מציגה תוצאות – לא רק מתוך גוגל. זה גם לא נראה כאילו התוצאות הם של בינג.

מעל תוצאות החיפוש, יש משהו שנקרא "המלצות של סירי", ואלו הם דפים מומלצים שקשורים לחיפוש שהמשתמש ביקש – ולא ברור מטעם מי או מה ההמלצות האלו מגיעות. הניחוש שלי – ניחשתם – זה מנוע החיפוש החדש של אפל בחיתוליו, מצליח לאתר ולזרוק לכם על המסך דפים שקשורים לחיפוש שלכם. עושה רושם שלאפל כבר יש יכולות לא רעות להציג תוצאות חיפוש.

לאפל יש מנוע ותיק שיודע לזחול לתוך אתרי אינטרנט ולאנדקס אותם – שזה הצעד הראשון והבסיסי של כל מנוע חיפוש – בניית מאגר הנתונים שבו כל האתרים (נו טוב, כמעט) בעולם נמצאים, ובו החיפוש מתרחש בפועל.

המנוע הזוחל של אפל – שנקרא Applebot – קיבל ביולי 2020 חתיכת עדכון רציני, ועל העדכון הזה יצאה הודעה רשמית מפורטת מטעם אפל – זוהי הודעה שאפל חייבת לשחרר כדי לעזור לבעלי אתרים ומקדמי אתרים להתאים את האתרים שלהם לזחלן של אפל. בין העדכונים שהמנוע קיבל: 

  • בסטטיסטיקות האתר הוא מזדהה טוב יותר בתור הרובוט של אפל, ולא כגולש מן המניין, הוא אפילו יעדכן את מנועי הסטטיסטיקה האם הוא בודק את האתר כמחשב או כסלולרי.
  • היכולות שלו לפענח תוכן בתוך עמוד השתפרו פלאים, הוא מבין כרגע איך עמוד נראה ולא רק איך כתב אותו התוכניתן או מערכת התוכן.
  • ה-Applebot הזה של אפל שסורק עדכונים, שינויים ודפים חדשים ברשת האינטרנט – עבד לאחרונה "שעות נוספות".

בעלי אתרים בכל העולם מדווחים כי תדירות הביקורים וכמות הביקורים שהבוט הזוחל של אפל מבצע באתר שלהם גדלה משמעותית בחודשיים האחרונים. אם יש לכם אתר בסדר גודל סביר עם תנועה סבירה, כנראה שהוא מבקר אצלכם באופן יומי, במקום באופן שבועי כמו בעבר.

חבר'ה, אני לא יודע מה איתכם, אבל לי זה נשמע כאילו מתכוננים שם להשיק מנוע חיפוש חדש ;-).

 

איך מנוע החיפוש של אפל יראה ויתפקד?

דבר אחד בטוח – לא כמו גוגל, לא כמו בינג ולא כמו כל מנוע חיפוש אחר שאתם מכירים או שמעתם עליו. לאפל יש נטייה היסטורית לעשות דברים קצת אחרת…

לפי מודעות הדרושים שאפל מתמקדת בה, עושה רושם שזה לא יהיה עוד אתר או ממשק עם תיבת טקסט שמריץ חיפוש ומחזיר תוצאות לפי מה שהוקלד לתוכו, אלא מדובר במנוע חיפוש שיהיה מותאם אישית למשתמש, ולא יתמקד בהגשת מודעות בתשלום כתוצאות החיפוש הראשונות – לפחות לא בשלב הראשוני.

ככל הנראה גם מנוע החיפוש לא יאסוף נתונים על המשתמשים שלו באגרסיביות כמו מנוע החיפוש של גוגל, כלומר, הוא יכבד את הפרטיות של המשתמשים הרבה יותר, והוא ישפיע ו"ישוחח" באופן ישיר על המון אפליקציות ויישומי אפל האחרים במכשיריה. זה נשמע קצת מעורפל, אני יודע, אבל זה כי המידע סביב זה מעורפל, ומכיל השערות מושכלות בלבד ולא מידע מאומת. נחכה ונראה, כמו שאומרים…

הרבה אנשים שמבינים טכנולוגיה מנסים להבין מה הכוונה ב"מותאם אישית" כאשר לא נאגר מידע על המשתמש.

איך אפשר להציג תוצאות מותאמות אישית ועדיין לכבד את הפרטיות של המשתמשים? בניגוד מוחלט לגוגל או כל מנוע חיפוש אחר (ואפילו בניגוד לגישה שלהם), תוצאות החיפוש שלכם יסתמכו על מידע משירותי אפל שברשותכם.

התכנים מהאימיילים שלכם, הודעות טקסט, מפות, יומן הפגישות שלכם, תזכורות, תמונות, קבצים, אנשי קשר, מוזיקה, אפליקציות צד שלישי לא מטעם אפל, מסמכים, ועוד – כולם ישפיעו על תוצאות החיפוש שתקבלו כשתשגרו חיפוש במנוע החיפוש החדש.

זה נשמע מעניין, אם זה יעבוד, וזה נשמע מעניין אפילו יותר, אם זה יעבוד טוב. אם אפל תעשה מהלך שכזה ותצליח לפצח פאזלים טכניים כל כך מורכבים, ותגרום למה שהגדרתי למעלה לעבוד כמו שצריך, זה יקדם שימוש באפליקציות שלה, במכשירים שלה, וזה יפגע במנוע החיפוש של גוגל וברווחיות שלו ממודעות ואחזקת מידע על הגולשים.

 

מקדמי אתרים? למקומות, היכון, צא…

אם אתם מקדמי אתרים, ועד היום קידמתם עבור הלקוחות שלכם את האתרים שלהם לתוצאות החיפוש בגוגל, כדאי מאוד שתתכוננו לחשב מסלול מחדש.

אתם תצטרכו להבין מעכשיו איך האלגוריתם של אפל מחשב את תוצאות החיפוש, ואיך תוצאות החיפוש מוצגות על סמך שימוש באפליקציות ושירותי אפל השונים.

סך הכל – המקצוע שלכם לא ישתנה יותר מידי, האסטרטגיות והמניפולציות שיקדמו אתרים למקומות הראשונים במנוע החיפוש של אפל יהיו דומות מאוד לקידום עבור גוגל, אבל סביר להניח שמי שישלוט בניואנסים הקטנים המיוחדים למנוע החיפוש של אפל, יצליח לחולל פלאים עבור עצמו ועבור לקוחותיו.

ובשורה התחתונה, בואו כולנו נזכור שאנחנו לא יודעים איך זה יראה, ואם זה יקרה ב-100%.

יכול להיות שמדובר רק ביישום של חיפוש מוטמע בתוך אפליקציות במכשיר, ולא בשירות חיפוש ייעודי, יכול להיות שיהיה מדובר רק בשירות חיפוש שיסייע לתפקוד הכולל של המכשיר, ויכול להיות שאפל בדרכה לחתוך עוד אצבע או אף מהגוף של המתחרים. בהצלחה לה.

המחשב הראשון של אפל
עוד בנושא כללי צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש