איך ניתן לחסוך בעלויות אחזקת הרכב ולרכוש חלקי חילוף זולים

הרכב שלנו – זה שמחובר עם קשית לארנק שלנו, שואב מאיתנו כספים רבים. הוצאות רכב יכולות להגיע לכדי עשרות אלפי שקלים בשנה.

חלק ניכר מהם – אפשר לחסוך. רבים מהישראלים לא מעריכים נכון את הוצאות הרכב שלהם, מאחר והם מחשבים רק דלק ולא מבינים שה"מסביב" הוא עצום ואין להקל ראש בחשיבותו.

חברו לדלק את הביטוחים שאתם משלמים על הרכב שלכם, טיפולים שוטפים, תקלות, בלאי הרכב שקשור באופן ישיר גם לזמן שעובר וגם לכמות השימוש ברכב, אגרות רישוי שנתיות, ותגיעו לסכום האמיתי – כ-3,500 שקלים בממוצע בחודש.

האמנם מדובר בסכום האמיתי? אל תשכחו שפיסת המתכת על 4 גלגלים הזו גם עלתה לכם הון לא קטן כשרכשתם אותה, ושהישראלי הממוצע גם מחליף את הרכב שלו אחת לכמה שנים, ומשלם על כך ביוקר (הרכבים בארץ ממש יקרים).

עכשיו אתם כבר מתחילים לקבל תמונה אמיתית קצת יותר, ומבינים בוודאי שמדובר בהוצאה הראשית של הישראלי הממוצע, מיד אחרי המשכנתא, ואם יש לכם יותר מרכב אחד במשפחה – אולי אפילו לפניה.

טוב, עכשיו אחרי שהכנסתי אתכם לעניינים וסידרתי לכם קצת פרופורציות, בוא נדבר על איך חוסכים בהוצאות הרכב. אפשר לחסוך, ואפשר לחסוך המון, אם תיישמו כמה כללים וטיפים פשוטים יחסית.

 

חסכון ברכב מתחיל עוד לפני שיש לכם רכב

אם אתם לא אוליגרכים שלא סופרים כסף, עליכם לדעת שבחירת הרכב הוא גורם משמעותי בהוצאות הרכב שיגיעו מיד אחרי רכישתו. לא תמיד לקנות רכב ישן יד שנייה יהיה חכם יותר. רכב חדש עולה יותר, אבל האחזקה שלו נמוכה יותר משמעותית. לי ולאישתי יש שני רכבים, שלי נקנה חדש מהניילונים לפני 3 שנים, ומלבד טיפולים כל 20,000 ק"מ, לא שילמתי עליו שקל טיפול נוסף.

צריך גם לזכור שרכבים חדשים נהנים מאחריות, בדרך כלל של 3 שנים, או 100,000 ק"מ, וכל טיפול שלא באשמת הלקוח לא יעלה לו כסף.

לאישתי, לעומתי, יש רכב יד שנייה בן 13. הרכב הזה, רק בשנה האחרונה, טופל במוסך לתקלות בעלות כוללת של מעל ל-6,000 שקלים.

זה כאילו לרכב הישן יש "פור" של 500 שקלים בחודש עקב טיפול בתקלות כשמודדים את ההוצאות של השניים, גם אם הרכב שלי עלה קרוב ל-100,000 ש"ח והרכב של אישתי, כשקנינו, בזמנו, עלה 35,000 ש"ח – תתפלאו כמה מהר הפער הזה יכול להצטמצם במרוצת השנים בעקבות השוני בעלות הטיפולים בין שני רכבים שכאלה.

הרכב של אישתי בקלות גם יכול להכנס לטיפולים ותיקונים על סך של 8 ו-9 אלף ש"ח בשנה, ואלו רק ההוצאות הישירות. כדי לטפל ברכב מאבדים זמן ומאמץ, עשויים לפספס שעות עבודה, והזמן שלנו גם הוא שווה כסף.

בנוסף לשוני העצום בטיפולים והתיקונים בין רכבים ישן וחדש, צריך להבין את נושא ירידת הערך של רכב. כל רכב מתנהג אחרת בתחום הזה, אם מדובר ברכב מבוקש, הערך שלו ירד לאט יותר, ואם זהו רכב לא מבוקש – הערך שלו ירד מהר ואפילו בקצב הזוי. הרכב שלכם מאבד את ערכו – עשרות אחוזים כל שנה. רכב ותיק שנקנה בעשרות אלפי שקלים – יהיה שווה היום אלפי שקלים בלבד.

אני ממליץ לבדוק מראש מהי עלות טיפול או תיקון, ומהן המחירים של חלקי החילוף, לפני שאתם קונים רכב, בטח אם אתם קונים רכב יד שנייה בן 6, 7 או יותר, שאיתו מגיעות הוצאות טיפולים וחלקי חילוף. אתם תופתעו לגלות שיש רכבים שהחלקים שלהם יחסית זולים בהרבה מרכבים אחרים (זה בדרך כלל קשור למחירו של רכב מדגם דומה, חדש).

 

תחזוקה בזמן תחזק את ערך הרכב שלכם

שמן ומים

הקפידו לבדוק שמן ומים אחת ל-10 ימים לכל היותר, זה משהו שרוב האנשים לא עושים אבל משפיע באופן ישיר על הרכב ומצבו, וזה ישמור על המנוע של הרכב לאורך זמן. אם אתם שמים לב שחסר מים או שמן לעיתים קרובות – זה סימן לבעיה אחרת ברכב, ואתם יכולים לעלות עליה לפני שהיא תגרום לנזק נוסף שיעלה לכם ביוקר. גשו למוסך לבדיקה כדי להקדים תרופה (ושקל או שניים) למכה.

 

טיפולים תקופתיים

תמיד תדאגו לעשות את הטיפולים שלכם בזמן (כל כמות מסויימת של נסיעה, בדרך כלל 10, 15 או 20 אלף קילומטרים, או אחת לשנה, שנה וחצי או שנתיים בהתאם להגדרות יצרן הרכב שלכם) – כמו שעון. אם אתם מפספסים טיפול – אתם עשויים לגרום לרכב צרות תפעוליות בהמשך, והוצאות גדולות מצידכם יגררו בהתאם. 

 

צמיגים ולחץ אוויר

חשוב מאוד לשמור על לחץ האויר בצמיגים תקין – ברכבים חדשים, נדלקת נורה כאשר הלחץ לא תקין, ברכבים ישנים – אין ברירה, אין חיווי – תצטרכו פשוט למלא אוויר, מומלץ אחת לחודש, או אם אתם מרגישים שהרכב סוטה לכיוון מסויים, או נראה לכם שהרכב נמוך יותר סמוך לאחד הצמיגים. דאגו למלא אוויר בדיוק לפי הוראות היצרן ולא יותר או פחות לכל צמיג. כשאתם ממלאים אוויר לצמיגים שלכם – מלאו גם את הצמיג הרזרבי.

 

חלקי חילוף

אם הרכב מעל גיל 3 ואחריות היצרן כבר פג תוקפה, אני ממליץ לא תמיד להתעקש לקנות חלק חילוף מקורי, אלו גם לפעמים קשים להשגה וצריך להמתין עד שיגיעו.

אם יש לכם מוסכניק שאתם סומכים עליו, בקשו ממנו המלצה, אם הוא אמין הוא ידע להגיד לכם מתי חשוב להחליף את החלק בחלק מקורי, ומתי אתם יכולים להשתמש בחלק חילוף שאינו מקורי, אלו לרוב זולים בהרבה, מן הסתם. חלק מחלקי החילוף הלא מקוריים באיכות לא רעה בכלל, ועושים את העבודה היטב.

 

ביטוח הרכב שלכם

אפשר לחלק את האפשרויות שלכם לחסוך בביטוח הרכב לשלושה חלקים. החלק הראשון, יעלה לאוויר את השאלה האם חייבים ביטוח מקיף לרכב. עבור רכבים ישנים, לא תמיד זה המקרה, ואפשר לחסוך לא מעט כסף. צד ג' יותר חשוב מביטוח מקיף, כשמדובר ברכב ישן או בעל ערך נמוך. למעשה, כל רכב שגילו גבוה מ-7, הכדאיות לביטוח מקיף עבורו מוטלת בספק גדול. 

החלק השני, יעלה לאוויר את סוגיית אופי הביטוח עצמו, ישנן נקודות רבות בהן ניתן לחסוך כסף רב. אם יש אפשרות ובדרך כלל אנשים קבועים נוהגים ברכב, תעדפו ביטוח לפי שם הנהגים המורשים לנהוג ברכב, ולא ביטוח רחב יותר שיאפשר לכל אחד להיות מבוטח בעת הנהיגה. אם אתם נוסעים לחו"ל, אפשר לבדוק בנוגע להקפאה של הביטוח, ואם יש לכם נהג צעיר בבית שמשתמש ברכב רק לעיתים נדירות או אפילו רק בסופי שבוע – תוכלו להפעיל ולהקפיא את הביטוח שלו בהתאם לשימוש.

אל תשכחו, כמובן, להשוות היטב ביטוח לפני שאתם מחדשים את הביטוח בכל שנה, ולבדוק האם הדשא של השכן ירוק יותר וחברות מתחרות נותנות לכם עסקה טובה יותר מהחברה בה אתם מבוטחים כרגע. היום, השוואת מחירי הביטוח היא פשוטה, קלה ונוחה, ואפשר לעשות זאת בכמה לחיצות באתרי השוואת מחירים.

 

הכירו את הפוליסה שלכם

אנשים רבים לא מכירים טוב מספיק את פוליסת הביטוח שלהם. דוגמא קלאסית היא במקרים של שמשה שנסדקה או החלפת מצבר – אנשים ילכו וישלמו פרטי על שמשה חדשה או שיחליפו מצבר באופן פרטי, בעוד אלו דברים שבחלק מפוליסות הביטוח הן ניתנות כשירות כחלק מהפוליסה. אל תצאו פרייארים.

 

הפטרו מהרכב בזמן הנכון

רכב מאבד את הערך שלו מהר מאוד, כבר דיברנו על זה. יש חשיבות מאוד גדולה למועד החלפת הרכב או מכירתו. אני ממליץ לא להזכר רגע לפני שצריך להפטר מהרכב, אלא לתכנן מראש את מכירתו או החלפתו ו"לקחת את הזמן". אם לא תמהרו להפטר מהרכב, יש יותר סיכוי שתתקלו באדם שמוכן לשלם יותר על הרכב שלכם, מהאדם הממוצע.

תוכלו להציב מודעה באתרי יד שנייה, ולהתחיל לקבל טלפונים ממעוניינים. אחרי כעשרה טלפונים, תוכלו לדעת עד כמה ריאלי המחיר הראשוני ומחיר השוק של הרכב, וזה עשוי לקחת מעט זמן, לכן כדאי להקדים ולהכניס את הרכב לשוק ולאתרי יד שנייה מבעוד מועד.

עדיף לא למכור את הרכב בתחילת שנה אלא בסופה, כדי להמנע מקפיצה של שנתון נוסף קדימה, מה שיוריד את ערכו אפילו יותר.

אם אתם חושבים למכור את הרכב ורואים שתדירות התיקונים במוסך הולכת וגדלה – יש לכם דווקא מה למהר. ריבוי טיפולים במוסך על חלקים שונים ומשונים, פירושו שני דברים פוטנציאליים – הראשון הוא שהרכב מתחיל להיות יקר לתחזוקה בעקבות תקלות רבות שצצות בו עקב בלאי והתיישנות; השני – יתכן ותקלה גדולה בדרך, וכדאי למכור את הרכב לפני שהיא תגיע כדי שלא תישאו בהוצאותיה של התקלה.

  • טיפ קטן ומגניב – קניתם רכב מבן משפחה? שיקלו לא לרשום החלפת בעלות, כדי להמנע מיד נוספת רשומה על שם הרכב – זה יגדיל את ערכו בעת המכירה באופן משמעותי.
  • אישית, אני אוהב לקנות את הרכבים של ההורים שלי מהם כשהם מסיימים איתם ומחליפים, הם גם קצת משוחדים ונותנים לי מחירים טובים, גם אני יודע שהרכב במצב טוב מכנית כי הם נהגים זהירים ומטפלים ברכב בזמן, וגם אנחנו נמנעים מרישום בעלות, אני משאיר את הרכב על שמם.

 

נהיגה זהירה משתלמת בכל כיוון אפשרי

מלבד הקפדה על טיפולים בזמן ובמוסכים טובים בעלי שם ופידבק טוב מהלקוחות, יש עוד נקודה שתעזור לכם להגדיל את ערך הרכב: הנהיגה שלכם בו.

זו עובדה בשטח שרכב, כמו כל מכשיר מכני אחר, מושפע מאוד מאופן השימוש של הבעלים שלו בו. נהיגה בטורים גבוהים, האצות חדות או בלימות פתע – גם גורמות לתקלות מיותרות ולעלויות שבאות איתן, וגם מחזקות את הבלאי הטבעי של הרכב, ויורידו את ערכו עבור מכירה עתידית שלו.

יש גם בונוס: נהגים זהירים משלמים פחות על דלק, מאחר ונהיגה פרועה ברכב עם בלימות חזקות והאצות מהירות מבזבזת הרבה, הרבה יותר דלק מנהיגה רגועה. הרכב שלכם מנצל דלק הכי טוב סביב מהירות ה-100 קמ"ש, פחות או יותר, ונסיעה מעל למהירות הזו היא לא רק מסוכנת ומסכנת אתכם ואת הנהגים האחרים על הכביש, אלא גם תזלול יותר דלק מנהיגה רגועה יותר.

אני ממליץ בחום גם להוציא ציוד וחפצים מהרכב כשאתם לא צריכים אותם שם – כשברכב יש ציוד הוא כבד יותר, וכשהוא כבד יותר – הוא זולל יותר דלק. זה אפילו משפיע על בלאי הרכב באופן עקיף.

 

חסכון ברכב קורה בעיקר… כשלא משתמשים בו!

אנשים רבים יש להם הרגלים מגונים, הם יקפצו להביא חלק מהמכולת שנמצאת במרחק 2 דקות הליכה מביתם, עם הרכב. עצלנות? פינוק? לא משנה מה הסיבה – כל הנסיעות הקצרות האלו עשויות להצטבר למאות קילומטרים בטווח הארוך, לבלאי מצטבר ולירידת ערך. אם אתם גרים במרכז של עיר גדולה עם תחבורה ציבורית מסודרת, לא תמיד צריך לצאת עם הרכב – תעדפו אופניים ותחבורה ציבורית במידת האפשר.

לפעמים רק חיפוש החנייה שווה לכם את זה, שלא לציין גם את זה שתחבורה ציבורית עשוייה להיות זולה יותר גם מבחינת עלות הנסיעה עצמה, ולא רק מבחינת הבלאי שנגרם לרכב.

טריק נוסף למיגור השימוש ברכב – סעו במשותף. התחברו עם כמה חברים מהעבודה שגרים קרוב אליכם, וקבעו שכל בוקר מישהו אחר יעשה סיבוב קטן ויאסוף חברים לעבודה.

כך, תכנסו 2, 3 או 4 אנשים לרכב שונה כל בוקר, ותחסכו מכולם שימוש רב ברכב הפרטי שלהם. החיסכון בבלאי, בדלק ובערך הרכב – עצום!

 

איך לחסוך בדלק?

לפני שנים, ווייז הכניסה מפרט של תחנות דלק בכל הארץ, ומחירי הדלק בהם, מובנה בתוך האפליקציה. כשאתם זקוקים לדלק (עדיף – כבר כשהמיכל יורד מתחת לרבע מיכל), הפעילו ווייז ובדקו את תחנות הדלק שבאזור.

המון פעמים במרחק של עוד דקה או שתיים נסיעה, יש תחנה מעט מרוחקת יותר אך זולה בהרבה, לפעמים זו תחנה רחוקה הרבה יותר ממיקומכם הנוכחי – אבל היא ממוקמת ממש על המסלול הנוכחי שלכם, כך שתוכלו לדחות בעוד כמה דקות את מילוי הדלק, ולחסוך.

חיסכון באמצעות בחירה נבונה של תחנת דלק למילוי המיכל יכול להתבטא ב10-20 שקלים למילוי, וזה, חברים, יכול להיות אלפי שקלים בשנה, כל שנה. זו הסיבה שבגללה כדאי גם לדאוג למילוי כשיש עוד דלק במיכל ולא כשהוא ריק לחלוטין, זה שאתם לא מוכרחים דלק מיידית נותן לכם את החופש לבחור, וגם כדי לשלב את ווייז בבחירת התחנה למילוי.

מפתח ברגים של תחזוקה לרכב
עוד בנושא צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

a tax calculator
תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש