ייעוץ לכלכלת המשפחה – הגיע הזמן לקחת שליטה על העתיד הכלכלי שלכם

אנחנו חיים בעולם קפיטליסטי שמקדש את הכסף, ואנחנו חיים במדינה תובענית שבה יוקר המחייה בשמיים ועלויות הדיור גבוהות מאוד. אנשים מוצאים את עצמם לא מסתדרים כלכלית – וזה נכון לגבי כולם – גם כאלו שמרוויחים טוב ואפילו ממש טוב, וגם כאלו שמרוויחים מעט ומנסים לחיות בצמצום, אבל כושלים מלשרוד את החודש. איך אפשר לעשות סדר בבלאגן, כמה ייעוץ לכלכלת המשפחה עולה ומה לומדים במסגרת ייעוץ שכזה? הנה כל המידע.

 

מי זקוק לייעוץ כלכלי משפחתי?

  • אנשים שלא שורדים את החודש, הגירעון המשפחתי או האישי שלהם הולך וגדל כל חודש שעובר.
  • אנשים שמצאו את עצמם לוקחים הלוואה, לא עומדים בהחזרים, ולוקחים הלוואות נוספות. למחמירים: בעיניי כל משפחה או פרט שלוקחים הלוואה כלשהי מלבד משכנתא – זקוקים לייעוץ כלכלי משפחתי או לפחות זקוקים להגיע לתובנה שההתנהלות הכלכלית שלהם תקינה.
  • אנשים שצולחים את חייהם הכלכליים ומצליחים להשאר מאוזנים או אולי אפילו לחסוך כל חודש, אבל עדיין רוצים לעשות סדר ולהבין את ההוצאות שלהם.
  • כאלו שמרוויחים טוב אבל לא מצליחים לחיות ברמה גבוה, עם איכות חיים גבוה.
  • אנשים שנמצאים לפני קריסה כלכלית, ההלוואות והקרדיטים נערמים והמסלול שלהם הוא התנגשות חזיתית צפויה במערכת המשפט והוצאה לפועל.
  • אנשים בכל רמות ההכנסה ואיכות החיים שמוצאים את עצמם תוהים "לאן נעלם הכסף?". אנשים אלו חווים פער בין המצב הכלכלי בראשם ובין המציאות, ומתקשים להבין לאן הכסף שלהם בורח.
  • אנשים שרואים שכנים או חברים שמרוויחים סכומים דומים מאוד לשלהם, אבל חיים חיים טובים יותר עם מותרות גדולות מהם.

 

איך מקבלים ייעוץ לכלכלת המשפחה?

ייעוץ לכלכלת המשפחה ניתן בדרכים הבאות:

  • קורסים ציבוריים – פיזיים או מקוונים, קורסים בתשלום בדרך כלל.
  • באופן פרטני – פגישות ייעוץ אישיות, זוגיות או משפחתית מול יועץ לכלכלת המשפחה. הפגישות האלו הן בתשלום או בחינם באמצעות ארגונים התנדבותיים, אך ההבדל בין ייעוץ לכלכלת המשפחה בתשלום ובחינם הם גדולים.
  • מידע וחומר מקוון – חיפוש בגוגל ומציאת מאמרים, מחקרים, טיפים והנחיות בנוגע להתנהלות כלכלית משפחתית נכונה יותר. המידע הוא כמובן על פי רוב חינמי.

 

אילו דברים חדשים אלמד כשאקח יעוץ לכלכלת המשפחה?

במסגרת קורסים או פגישות אישיות בנושא יעוץ לכלכלת המשפחה, תלמדו בין השאר על הדברים הבאים:

  • העולם הכלכלי המורכב של ימינו – איך הוא פועל ועובד ומה מניע אותו?
  • איך לא לאבד שליטה על ההוצאות והמצב הכלכלי?
  • בחינה עמוקה של ההוצאות המשפחתיות שלכם – על מה מוציאים בדיוק, מחולק לפי נושאים וקטגוריות.
  • בניית תקציב משפחתי ועמידה בו – איך עושים את זה נכון.
  • סדרי עדיפויות כלכליים – איך לעשות חישובים נכונים לגבי מה חשוב יותר ומה חשוב פחות, בהתאם לעלויות של דברים.
  • איך לנהל שיחות זוגיות ומשפחתיות (גם עם הילדים וגם עם ילדים קטנים) על כסף, הוצאות, הכנסות וכלכלת המשפחה, כולל איך לנהל שיחות לגבי "הידוק חגורות" צפוי, במצב שבו מזהים בעיה כלכלית בעתיד הקרוב.
  • על אילו הוצאות כלכליות משפחתיות ניתן לוותר, ואילו מהם אפשר לקצץ באופן משמעותי.
  • חסכונות של סכומים גדולים של כסף שעליהם אנשים מוותרים מתוך בורות או רשלנות: כפל ביטוחים או ביטוחים מיותרים, מחזור משכנתא, תיאום מס וכדומה.
  • הלוואות, תשלומים ומשכנתא: האם גובה ההתחייבויות מראש שאיתן פותחים את החודש נכונות ומתאימות לתמהיל ההכנסה המשפחתי?
  • איך מכינים ומיישמים תוכנית מפורטת לחסכון למען מטרה ידועה מראש: איך להצליח לקנות דירה וכמה זמן זה ייקח, איך להצליח לצאת לחופשה חלומית בעתיד ומתי זה צפוי לקרות.
  • איך יוצאים מהמינוס ומחסלים חובות קיימים.
  • מה עושים עם סכום כסף גדול שנוחת עלייך מהשמיים – זכייה בלוטו, ירושה, בונוס מהעבודה, קרן השתלמות שמשתחררת, כספי פנסיה, כספי מענק, כספים לאחר שחרור מהצבא, פיצויים כתוצאה מתאונה וכדומה.
  • איך להתמודד עם דילמות כלכליות בצורה נכונה ולהגיע למסקנות ראויות: האם לרכוש דירה או בית, או להמשיך דווקא להתגורר בשכירות? האם לרכוש רכב חדש מחברה, או ללכת על יד שניה?
  • האם כדאי לקחת הלוואה? באילו מצבים זה מומלץ ובאילו פחות?
  • איך להתמודד עם שינויים בחיים – ילד חדש במשפחה, קרוב משפחה שנכנס למצב שבו זקוקים לתמוך בו כלכלית וכדומה.
  • חופשות ונופשים – מתי לקחת, לאן לסוע, איך לתכנן את החופשה באופן כלכלי, בוגר ואחראי.

 

מהו היקף הייעוץ לכלכלת המשפחה, כמה זמן אני עומד להשקיע בזה?

אם מדובר בקורס ציבורי, בדרך כלל מדובר בשלושה עד חמישה מפגשים בני שעה וחצי שעתיים, שבהם מועבר כל הידע הדרוש, בתוספת "שיעורי בית" בדרך כלל – מטלות ומשימות לביצוע שלא בזמן הקורס עצמו. שימו לב שקורס ציבורי הוא יותר כללי ומותאם לכלל, ופחות מתאים באופן אישי למצב הכלכלי שלכם ושל המשפחה שלכם וההתנהלות הכלכלית של משק הבית שלכם.

אם מדובר בייעוץ פרטי לכלכלת המשפחה, בדרך כלל מדובר על כמה פגישות בודדות, 3-4 פגישות, בליווי של פגישות תקופתיות לאחר מכן, במיוחד בזמנים בהם הסטטוס המשפחתי או המצב שלכם משתנה בצורה קיצונית. ייעוץ פרטי לכלכלת המשפחה נותן יותר דגש על הנתונים הכלכליים וההתנהלות הכלכלית הספציפית שלכם, ובדרך כלל הפגישה הראשונה היא בעיקר תשאול ותחקור כדי שהיועץ שמעביר לכם את הייעוץ יכיר אתכם ואת ההתנהלות הכלכלית שלכם טוב ככל הניתן. צפו לתת מידע לגבי רכישות, התנהלות כלכלית שוטפת, מצב כלכלי, מינוס, הלוואות, הוצאות, הכנסות, תוכניות חסכון – הכל.

 

כמה עולה לקבל יעוץ לכלכלת המשפחה?

השאלה הזו היא מאוד אירונית, מאחר וייעוץ לכלכלת המשפחה המון פעמים כמובן עולה כסף ולכן פוגע, באופן מסויים, בכלכלת המשפחה דרך הדלת האחורית. מאחר ואתם בוודא לא מצפים לקבל שירותי ייעוץ מורכבים ללא עלות, בוא נדבר רגע על עלויות ספציפית. ראשית, קיים המון מידע ברשת האינטרנט בחינם. לאלו מכם שאוהבים לחקור – תוכלו לעבור תהליך בסיסי בכוחות עצמכם ללא הוצאה כלל וכלל. שנית, בוודאי תשמחו לשמוע שניתן לקבל גם ייעוץ פרטי לכלכלת המשפחה על ידי אנשי מקצוע מומחים ללא עלות בכלל – קיימת עמותה התנדבותית בשם "פעמונים" שמספקת שירותים שכאלו. אל תצפו לקבל ליווי צמוד וארוך שכן השירות הוא חינמי ומטרתו לעזור ברמת העזרה הראשונית למתקשים כלכלית, אבל זה בהחלט מקום טוב להתחיל ממנו, במיוחד עבור כאלו שזקוקים לזה נואשות וידם אינה משגת. עמותות התנדבותיות שכאלו לא מספקים שירותי ייעוץ כלכלי עבור אנשים שמסתדרים כלכלית קצת יותר ורק רוצים ללמוד איך לחיות נכון יותר כלכלית או להשכיל את עצמם בהשכלה כלכלית חשובה, הם מקבלים לשורות לקוחותיהם אך ורק לקוחות שמתקשים ונאבקים כלכלית בחובות.

קורסים ציבוריים או ייעוץ פרטי מול אנשים מקצוע יכול לעלות כמה מאות שקלים, ועד אלפים בודדים במידה ומדובר ביועץ כלכלי נחשב בעל המון שנות ניסיון וותק והמון לקוחות מרוצים. צריך להבין שאתם מוציאים כסף כדי להשכיל את עצמכם כלכלית, סביר להניח שאם תעשו שימוש נבון בידע שתרכשו – תחסכו המון כסף ובשורה התחתונה זה בהחלט יצא לכם משתלם מאוד.

 

ייעוץ כלכלי עסקי

אם אתם בעלי עסק או פותחים עסק חדש, ורוצים לקבל ייעוץ כלכלי – שימו לב שכללי המשחק שונים לחלוטין וכך גם אנשי המקצוע – יועץ לכלכלת המשפחה לא יכול לתת שירות וייעוץ יעיל בנושא ייעוץ כלכלי עסקי. עליכם לקחת מישהו שהוכשר ומבין בהתנהלות התזרימית של עסקים. בעולם העסקים ניתן לתכנן, ליזום ולצפות הכנסות גדולות, הוצאות גדולות, וכמו כן כל עניין ההלוואות מקובל בו בצורה הרבה יותר חופשית על ידי היועצים הכלכליים (שכן ישנן הלוואות עסקיות שעסק יכול לדרוש, שצפויות בעתיד להכניס לו כסף רב ולהגדיל את רווחיותו לאורך זמן).

*** להימנע מתשלומים והלוואות.

 

הסוד: ריסון עצמי. כמה טיפים שיעזרו לכם לצלוח את ההתנהלות הכלכלית המשפחתית

ריכזתי עבורכם כמה טיפים של זהב, אם אתם רק רוצים כיוון כללי ולא ייעוץ כלכלי מלא, לגבי חסכון והגדלת הכנסות:

  • המנעו מתשלומים והלוואות – תראו, נשים את זה חד וחלק על השולחן, זוהי דעתי, דעתם של כלכלנים משכילים רבים, וגם הדעה של הרבה יועצים כלכליים משפחתיים: אם אין לכם כסף לזה, אתם כנראה לא אמורים לקנות את זה. דחו את רכישת הרכב החדש לתקופה אחרת, ורודה יותר. לא לוקחים הלוואה כדי לקנות טלוויזיה חדשה. אם משהו יקר לכם ואתם זקוקים לתשלומים כי אחרת לא תעמדו בתשלום שלו – כנראה שאתם לא אמורים לרכוש אותו בכלל. צמצמו הוצאות מהסוג הזה למינימום האפשרי, אל תחיו על הקרדיט וההלוואות – תחיו על חשבון הכסף שיש לכם.
  • תשלומים – מתי כן ומתי לא? התיאוריה סביב העניין הזה מאוד פשוטה – קיבלתם מוצר במלואו – שילמתם עליו במלואו. קיבלתם מוצר בחלקים או שמדובר בשירות חודשי? שלמו עליו בחלקים או באופן חודשי. פעם היינו מתחייבים לשנה על שירותי תקשורת, כאשר בפועל היינו מקבלים אותם באופן חודשי, לדוגמא, ומשרד התקשורת שם סוף לעניין הזה. קניתם רכב – ללא הלוואה, ללא תשלומים – הרכב מגיע אליכם מיידית בשלמותו ולכן רצוי לשלם עליו מיידית בשלמותו. בנושא ביטוח, לדוגמא, כדאי מאוד לשלם בתשלומים ולא שנה מראש, שכן ביטוח הוא שירות מתמשך שניתן לכם עם הזמן, ולכן אין הגיון או טעם לשלם עליו מראש קדימה.
  • רכישות באינטרנט: מסתובבים בעלי אקספרס, אמזון או איביי? בחרו את אשר חפצה נפשכם, מלאו את עגלת הקניות הווירטואליות, ואז צאו מהאתר מבלי לשלם ולהשלים את הרכישה. חזרו לאתר ולעגלה יומיים לאחר מכן, והסתכלו על העגלה. הרבה מהדברים בעגלה יראו לכם פחות קריטיים ותוכלו לוותר עליהם בלב שלם, יתכן ואפילו לא תרצו כלל את הרכישה הזו, שלפני יומיים הייתם עשויים לעשות.
  • "צריך" או "רוצה"? נסו לשאול את עצמכם לגבי כל דבר לפני הרכישה – האם אני צריך את זה או האם אני רוצה את זה? באופן טבעי, הכניסו את המוצרים שאתם רוצים לעדיפות נמוכה, ואת המוצרים שאת צריכים לעדיפות גבוה.
  • המנעו מבהלת קניות או פרצי קניות מוגזמים – דוגמא קלאסית לכך היא כאשר נולד ילד חדש במשפחה – רוכשים עגלה מפוארת, חיישן נשימה למיטה, מוצצים יקרים, וממשיכים משם למוצרים קצת יותר נישתיים – מחטאי בקבוקים, מעמד בקבוקים ומעמד מוצצים, כל מיני דברים שאם מסתכלים עליהם בעין אובייקטיבית – אפשר לוותר על הרבה מהם. סוכן המכירות בחנות למוצרי תינוקות ינסה לדחוף ולדחוף ולשכנע אתכם שהכל הכרחי, אבל קחו נשימה עמוקה ותרגיעו אותו קצת. אף ילד לא זקוק לחבילת לידה של 8,000 שקל כשהוא נולד! הוא יחיה טוב חיים שלמים בריאים וטובים, יגדל ויתפתח גם אם תוותרו על המון מהמוצרים שאנשים נוטים לקנות בלי הכר בסיטואציות כאלה.
  • הגדילו את ההכנסה שלכם – השכירו את הגג שלכם לטובת אנרגיה סולרית, הציעו לחברת הסלולר להציב על הגג שלכם אנטנה סלולרית (במידה ואתם לא מפחדים מקרינה), בדקו איך ניתן להציב שילוט פרסומי על הרכב שלכם (שוב – אם אין לכם מניעה או שזה מאוד מפריע לכם), יש ברשותכם המון מקום פיזי ופנאי להכניס עוד כסף. כשאשתי הייתה בחופשת לידה, היא קיבלה כמטפלת ילדים קטנים לשמירה ופיקוח בביתינו בזמן שההורים שלהם היו יוצאים לעבודה.
  • פתחו והרימו עסק – נצלו כל דקת פנאי לרווחיות. כל תחביב ומשהו שאתם יודעים לעשות – יכול להפוך לעסק משגשג, או לכל הפחות השלמת הכנסה נאה. אין בעיה להרים עסק שבו אתם מתעסקים חצי שעה או שעה ביום, תוך כדי עבודה כשכירים.
  • השכירו את הבית שלכם – יוצאים לחופשה? עוזבים לכמה שבועות את הבית? השתמשו באתרים כמו airbnb כדי להרוויח כסף ולהכניס דיירים זמניים בזמן הזה אליכם הביתה. אם אתם תיירים נפוצים ואתם משאירים את הבית שלכם ריק – זו טעות חמורה. מ- airbnb אפשר להרוויח אחלה כסף.
  • הציעו את כישוריכם באתרי אאוטסורסינג למטלות – הציעו את עצמכם והכישורים שלכם באתרים כמו fiverr, upwork, וכדומה. יודעים פוטושופ טוב? אנשים ישלמו לכם. יש לכם קול בס נעים? רכשו מיקרופון איכותי וקבלו הזמנות להקלטות מלל. יודעים לנגן על כלי נגינה? פתחו משתמש בפייבר עוד היום! אנשים ישלמו לכם כסף טוב כמעט על כל דבר שאתם מסוגלים לעשות, אתרים כמו פייבר ואפוורק יחברו אתכם עם אנשים שמחפשים אנשים שיודעים לעשות את הדברים האלו.

 

מעוניינים ביועץ מעולה לכלכלת המשפחה, איכותי, טוב ואמין? השארו את פרטיכם בטופס שבתחתית העמוד.

אבא, אמא ובת
עוד בנושא כללי צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש