רשתות חברתיות הן כלי שיווקי אדיר עבור בעלי עסקים.
יש פלטפורמות כמו פייסבוק שבהן יש אופציות מובנות לעסקים, והן מציעות אפשרויות קידום לעסק באופן גלוי (באופן חינמי או בתשלום), ויש פלטפורמות כמו וואטס אפ או טלגרם, שהן פחות, במטרה שלהן, עבור בעלי עסקים, שיווק וקידום העסק, אבל בעלי עסקים יצירתיים משתמשים בהן כדי לקדם את העסק שלהם.
רשתות חברתיות שהן יותר תוכנות למסרים מידיים, מתרכזות יותר בשימוש פרטי.
קצת יצירתיות – וכל בעל עסק יכול לרתום אותו לרווחים נוספים בעסק שלו.
טלגרם הולך וצובר תאוצה. יש יותר ויותר משתמשים, ויותר מהם ישראלים, והאפשרויות בו (לשימוש פרטי או עסקי) הרבה יותר נרחבות.
הגבולות לא נשמרים כל כך בקפידה כמו בוואטס אפ, האח הגדול והמבוקש, ויותר ישראלים מבינים את זה ומתקינים גם טלגרם בנוסף לוואטס אפ.
השיטה המוכרת והבנאלית: ערוץ טלגרם לעסק
ערוצים בטלגרם הם קבוצות מרובות משתתפים של שיחות חד צדדיות. חישבו על כל קבוצה נודניקית שאתם מכירים בוואטס אפ, ועכשיו דמיינו שרק למנהל הקבוצה יש אפשרות לשחרר הודעות בקבוצה. ממש כמו קבוצה בוואטס אפ שהוגדרה להיות בשליטה של המנהלים בלבד, והחברים בקבוצה לא יכולים להגיב. עם קצת מאמץ, זה יכול להפוך לכלי עסקי מעולה.
חישבו על זה, אתם יכולים לאגד לקוחות בערוץ שכזה, ולשחרר להם תכנים שהם מתעניינים לגביהם במסגרת העסק שלכם, מעין ערוץ הפצה שכזה ללקוחות שלכם שהביעו עניין בתחום העיסוק שלכם בעבר, וכך להשאיר את עצמכם בתודעה בקרב הלקוחות וליצור המלצות ופניות חוזרות.
אופציה נוספת – לאגד קולגות ואנשי מקצוע בתחום שלכם בערוץ שכזה, ולהפוך להיות מעין סוג של גורו, סמכות בתחום, כזה שמדריך ומלמד קולגות לגבי המקצוע, וגם זו יכולה להיות הזדמנות עסקית מעולה – תוכלו למכור לקולגות מידע מקצועי, כלים לשיפור העסק, ועוד.
איך מגדירים ערוץ טלגרם חדש?
הכנסו לטלגרם בסלולרי שלכם ולחצו על לחצן התפריט בפינה למעלה, ולאחר מכן "ערוץ חדש" – "New Channel".
תנו שם לערוץ, הקדישו לכך מעט מחשבה שכן זהו השם שיוצג לחברי הקבוצה, חישבו על שם אטרקטיבי ומסקרן שמבהיר את מטרת הקבוצה.
בשדה שמבקש תמונת פרופיל לערוץ, הציבו תמונה עם יחס אורך ורוחב של 1:1, כלומר – ריבוע, לא מלבן, אחרת התמונה תאבד פרופורציה. אפשר תמונה של משהו שמייצג את מטרת הקבוצה או העסק שלכם, או פשוט תמונה של הלוגו שלכם.
בשדה תיאור הערוץ פרטו מעט על הערוץ. התיאור הזה חשוף לחברים או לחברים פוטנציאליים של הקבוצה, לכן גם כאן, שיהיה ברור ומובן במה עוסק הערוץ מהתיאור שלו, היו אטרקטיביים, מתומצתים וברורים.
כעת תשאלו האם הערוץ הוא ציבורי או פרטי. ערוץ ציבורי הוא ערוץ שאפשר לחפש אותו ברשת טלגרם ולהצטרף אליו – וכל אחד יכול להצטרף אליו. ערוץ פרטי הוא ערוץ שלא יופיע בתוצאות החיפוש בזמן חיפוש ברשת טלגרם, אנשים יכולים להצטרף אך ורק באמצעות קישור הזמנה. בחרו באפשרות שמתאימה לכם ולמטרות שלכם. אם בחרתם ערוץ ציבורי, תצטרכו לתת לו כתובת, בפורמט t.me/xxxx כאשר במקום האיקסים תקבעו מילה מסויימת (עדיף בעלת זיקה לתוכן הערוץ כמובן) ייחודית, כך שהקישור יפנה ספציפית לערוץ שלכם. את הקישור הזה תוכלו להפיץ כמובן אחר כך כדי לאפשר לאנשים להצטרף לערוץ שלכם.
במידה ובחרתם בערוץ פרטי, כי זה מתאים לכם יותר, תקבלו אוטומטית קישור קצת יותר אקראי, ואת הקישור הזה תוכלו לשתף כדי להזמין אנשים לקבוצה. כאמור גם בקבוצה פרטית וגם בעסקית יש קישור להזמנה לקבוצה, אך קבוצה ציבורית ניתן לחפש ולמצוא בטלגרם גם ללא הקישור, וקבוצה פרטית מאפשרת הצטרפות רק למי שיש את קישור ההזמנה בידיו.
בהמשך תוכלו לשנות את כל ההגדרות האלו – שם הערוץ, תיאור הערוץ, תמונת פרופיל הערוץ – באמצעות כניסה לערוץ, לחיצה על שם הערוץ ואז לחיצה על "פרטי הערוץ" – "Channel Info". מה שמעניין זה שאפשר להתחיל ערוץ ציבורי ולהפוך אותו בהמשך לפרטי, ולהפך, אם הדרך הפרטית לא עובדת לכם כל כך ואתם לא מצליחים לגייס אנשים לערוץ, יתכן ואם תהפכו אותו לציבורי תהיה תנועה אורגנית לערוץ באמצעות אנשים שמחפשים ומוצאים את הערוץ שלכם בחיפוש בטלגרם.
כשתבחרו לשנות את ההגדרות של הערוץ שלכם, תחשפו לאפשרות חדשה שלא הייתה זמינה כשיצרתם את הערוץ – "Sign Messages" – כאשר האפשרות הזו מסומנת תכתבו הודעות בערוץ בתור הזהות הפרטית שלכם, וכאשר האפשרות הזו לא מסומנת, כל הודעה שתכתבו בערוץ תכתב עם שם הערוץ ותמונת הפרופיל של הערוץ – כלומר מטעם הערוץ כערוץ ולא מטעמכם באופן אישי.
חשוב לציין שממש כמו וואטס אפ גם לטלגרם יש אפשרות לשימוש דרך דפדפן גלישה במחשב או בכל מכשיר, בכל מקום בעולם, דרך הכתובת https://web.telegram.org, ושם גם תהיה לכם גישה לערוץ שלכם ולכל האפשרויות שציינתי, בדומה מאוד לאיך שהכל מופיע באפליקציית טלגרם בסלולר.
פתחתי ערוץ טלגרם עסקי, מה עכשיו?
טוב, אז ברור שאחרי שפתחתם את הערוץ, זהו רק השלב הבסיסי היסודי הראשוני, והעבודה הקשה עדיין לפניכם. עכשיו אתם צריכים לגייס אנשים להצטרף לערוץ שלכם, ועדיף שאלו יהיו אנשים שהנוכחות שלהם בערוץ שלכם יכולה לקדם את העסק באופן עקיף או להניב לכם הכנסות לעסק באופן ישיר.
הפיצו את הערוץ בפייסבוק, אינסטגרם, טיק טוק, אתר האינטרנט שלכם, מיילים, ומה לא, בעצם? השתמשו בכל האמצעים כדי לעדכן כל מי שעשוי להיות מעוניין בכך שיש לכם ערוץ חדש בטלגרם, אתם תתפלאו לכמה אנשים יש טלגרם מותקן. כשיש לכם כבר כמה חברים, אתם צריכים להתחיל לתת ערך ותוכן מעניין ואיכותי עבורם בערוץ.
שיווק בתפוצה מכל סוג (כל רשת חברתית, מיילים וכל דבר כזה) הוא ריצה למרחקים ארוכים ולא תהליך קצר, אתם צריכים ליצור מערכת יחסים, לפתח קשר עם הלקוחות הפוטנציאליים שלכם כדי שהם יפתחו את הארנק וישלמו לכם על המוצרים או השירותים שאתם נותנים. אם אתם מיידית מתקיפים עם מוצרים, הנחות ושיווק ישיר בערוץ הטלגרם שלכם, אתם כנראה עושים טעות חמורה. תתרכזו יותר בלתת ערך, לספר לקהל שלכם דברים שיעניינו אותם, אל תדברו "מכירות" כל כך מהר.
הנה דוגמא שאולי תבהיר את הנקודה הזו טוב יותר:
אם אתם מתווכי דירות, ואתם אוספים בערוץ שלכם אנשים שאוהבים להשקיע בנדל"ן, הכריזו שהערוץ יהיה בנושא קישוט הבית, שתביאו מעצבי פנים לתת טיפים ומידע בערוץ, ספרו לקהל שלכם מה חשוב לבדוק בבתים לפני ואחרי שנכנסים אליהם, איך אפשר לאתר עסקאות מציאה, ומשם אתם יכולים לאט לאט, אחרי שנוצר אמון ומערכת יחסים, לעבור ולדבר על איזורים בהם מתפנים דירות ולהתחיל לשווק בעדינות.
מהצד השני, מתווכי דירות יכולים גם לפעול באופן אחר.
יכול להיות שאתם רוצים לפתוח ערוץ (או ערוץ נוסף, בנוסף לערוץ הלקוחות שלכם) שמיועד לאנשי מקצוע – מתווכי דירות. שם תוכלו לתת טיפים בנוגע לפיצוח עסקאות בעייתיות, תכני מכירה ושיפור מקצועי, ומידע לגבי דירות שמתפנות באזורים בהם אתם לא מתווכים.
איך זה יעזור לכם? אתם תהפכו להיות "גורו" בתחום, אלו שמנהלים קבוצה עסקית מקצועית משובחת, מלאה בתכנים וערך וחברים, ובהמשך תוכלו לשווק לקבוצה קורסים מקצועיים, הרצאות, מפגשים או כלים ושירותים שיעזרו להם להיות מתווכים טובים יותר.
טלגרם לעסקים בינלאומיים
אל תפספסו את הטלגרם, כלי נהדר לבעלי עסקים, בו אפשר לקדם את העסק שלכם בחינם. קחו את כל הנאמר כאן בשתי ידיים, טלגרם הולך ותופס תאוצה בארץ.
נכון, להרבה אנשים אין טלגרם מותקן על המכשיר, ומאחר ויש להם וואטס אפ, הם לא ימהרו להתקין טלגרם רק כדי להצטרף לערוץ העסקי שלכם, אבל זה עדיין שווה בדיקה ומאמץ מצידכם לפני שתקברו את הרעיון.
לא ניתן לומר זאת לגבי עסקים בינלאומיים – טלגרם זמין ונפוץ בחו"ל הרבה יותר מבארץ, ואין ספק שאם יש לכם עסק עם שלוחות בעולם, יש סיכוי סביר מאוד שבחלק מהמדינות שבהן העסק שלכם מתפקד, טלגרם הוא להיט ענק לפחות כמו שוואטס אפ הוא להיט פה בארץ. עבורכם, אין ספק שאתם צריכים להתחיל ולהתעסק עם ערוצים עסקיים בטלגרם, ויפה שעה אחת קודם, קדימה לעבודה.