אינסטגרם היא כבר מזמן לא פרוייקט נישה מטעם פייסבוק. מדובר ברשת החברתית השנייה בגודלה בעולם (אחרי פייסבוק, שלה היא שייכת), לא במקרה החליטה לרכוש פייסבוק את אינסטגרם במיליארד דולר ב-2012, היא ראתה את הפוטנציאל והעיפה אותו למעלה. החשש של נביאי זעם היה שאחרי הרכישה של פייסבוק, היא פשוט תסגור את אינסטגרם – זה עבד ככה במקרים רבים נוספים בעבר – רכישת המתחרים ואז סגירתם וחיסולם. אבל במקרה של אינסטגרם, פייסבוק ראתה את הפוטנציאל והשקיעה ברשת החברתית החדשה שרכשה, והנה 6 שנים אחרי הרכישה, יוני 2018 – אינסטגרם רושמת את המשתמש המיליאד שלה ברשת החברתית (משתמש פר כל דולר שפייסבוק שילמה על אינסטגרם).
העולם שייך לצעירים
הקונצנזוס הרווח הוא שאינסטגרם זו רשת של צעירים, ופייסבוק יותר של מבוגרים, וזה סטטיסטית די נכון. זה קשור למבנה של הרשת החברתית ופערי האופי בין דורות, וגם בתקופה שבה הם יצאו והזמנים שבהם היו גלי שיווק וקידום שלהם. פייסבוק ותיקה יותר, ותפסה את בני הדור שלי, ואינסטגרם הייתה אנדר-דוג עד שבני הדור שאחריי הגיעו לגיל העשרה.
אופי התוכן בפייסבוק מורכב ועשיר הרבה יותר, באינסטגרם הפוסטים פשוטים וקלילים – מלל, תמונה, או לכל היותר סרטון מוגבל. סביר להניח שאם אתם קוראים את הכתבה הזו ואתם מעל גיל 20-25, יש לכם פייסבוק פעיל ואתם נכנסים אליו על בסיס יומי (אבל אינסטגרם – פחות, ככל שאתם מבוגרים יותר), ואם אתם מתחת לגיל 20-23, יש לכם אינסטגרם פעיל ואתם נכנסים אליו על בסיס יומי (אבל פייסבוק – פחות, ככל שאתם צעירים יותר). זה שונה כשמדובר באינסטגרם עסקי, שכן גם בעלי עסקים בוגרים משתמשים בפלטפורמה כדי לקדם את העסקים שלהם.
האם אני זקוק לאינסטגרם עסקי?
נתחיל בתשובה הפשוטה: כמעט בטוח שכן. למעט עסקים ספציפיים, נישתיים ובודדים, כל עסק יכול להרוויח תועלת מאינסטגרם עסקי. מיהו קהל היעד של העסק שלכם? האם חלק מקהל היעד שלכם פעיל באינסטגרם? האם הם יכולים להנות מתוכן עסקי שיווקי מתוחכם לגבי העסק שלכם וכך להחשף ולהקשר לעסק שלכם באופן חיובי? אם עניתם "כן" על כל השאלות – אינסטגרם עסקי זה בשבילכם. גם אם עניתם "לא" על שאלה אחת או יותר, עדיין יש סיכוי שאתם טועים ואפשר להרוויח מאינסטגרם עסקי.
איך זה עובד בפועל?
השלבים לשיווק וקידום העסק שלכם באינסטגרם הם מאוד פשוטים וישירים, ואולי קצת שונים ממה שאתם מכירים.
חשוב להבין שאינסטגרם היא רשת צעירה לא סתם – יש בה וייב צעיר שמכוון לתכנים קצרים, מהירים, מיידיים וכיפיים. עד לא מזמן, סרטוני וידאו היו מוגבלים באינסטגרם לזמנים קצרים, ורק עכשיו אופשרה האפשרות לשתף סרטוני וידאו ארוכים יותר, וגם סרטון וידאו ארוך מוגבל בגודלו על המסך. אם תכתבו פוסט ובו תמונה של "50% הנחה על כל החנות מכירת חיסול", זה פחות יעבוד. התכנים השיווקיים צריכים לדבר "צעיר", ולא להיות ישירים ולעניין.
במקום זה, לדוגמא, אם יש לכם חנות אופנה, אתם יכולים לשים תמונה של בחורה לבושה מאוד – כמה שכבות כולל מעילים, ולצידה אותה בחורה בתמונה נוספת בבגד ים ביקיני – ולרשום "מאי 2020, המחירים מתפשטים לקראת הקיץ". התוכן חייב להיות מתוחכם ולקרוץ לאווירה כיפית. האמת, שהמון פעמים גם מומלץ בכלל לא לדבר שיווק (כלומר לא לדבר על מחירים, מבצעים וכדומה), אלא פשוט להעלות תכנים כיפיים ומגניבים אודות העסק, וזהו. פשוט להגביר את החשיפה ואת החשיבה על העסק שלכם, ולקשר אותו עם קונוטציות חיוביות מול מי שנחשף לתכנים. זו יכולה להיות תמונה שלכם עם פרצוף מצחיק יחד עם לקוח-סלב שבא לבקר אתכם בבית העסק, תמונות עם הומור, וידאו שבו אתם חושפים מידע מעניין שלא היה ידוע ללקוחות, וכדומה.
בשונה מאינסטגרם פרטי, באינסטגרם עסקי תזכו לראות גם סטטיסטיקות מפורטות על הפוסטים שלכם, וגם להשתמש בפרסום ממומן אם תרצו לעשות כך. חשבון האינסטגרם העסקי שלכם יכול להתחבר לפייסבוק העסקי שלכם, כך שתכנים שתשתפו יכנסו במקביל לשני הפרופילים בשתי הרשתות החברתיות השונות. בנוסף, חשבון אינסטגרם עסקי תומך באפשרויות מתקדמות שלא קיימות בחשבון אינסטגרם פרטי, כמו לדוגמא מספר טלפון לחיץ, כתובת לחיצה של העסק ומידע נוסף לגבי יצירת קשר. אם יש לכם כבר אינסטגרם פרטי, אתם יכולים להמיר אותו לאינסטגרם עסקי בלחיצת כפתור (וגם לחזור לפרטי אם תרצו) – אפשרות שלא קיימת בפייסבוק.
קידום העסק מאינסטגרם פרטי ולא מאינסטגרם עסקי
יש סברות וקונספירציות רבות ברחבי האינטרנט שאינסטגרם המוגדר עסקית זוכה לפחות חשיפה באופן מכוון על ידי אינסטגרם. אין הוכחות או ראיות חד משמעיות לגבי הדבר הזה, ובכל אופן, ההחלטה הממוחשבת איזה מידע לחשוף לאיזה משתמש, מתי, כמה ולמה, לא ידועה בוודאות לאף אחד ושמורה לצוות אינסטגרם הבכיר בלבד.
יש תוכנת מחשב שמחליטה לגבי זה, ואנחנו לא יודעים לגמרי איך היא בנויה והאם אופי הפרופיל – פרטי או עסקי – הוא גורם המשפיע על ההחלטה. אם תחליטו להאמין לסברות השוטפות את האינטרנט בנושא הזה, ותשתמשו באינסטגרם פרטי לצורכי קידום העסק, תצטרכו לוותר על שלל האפשרויות העסקיות שציינו מקודם: סטטיסטיקות מפורטות, לחצנים מהירים ליצירת קשר, ופרסום ממומן.
איך יוצרים חשבון אינסטגרם וחשבון אינסטגרם עסקי?
כדי ליצור חשבון אינסטגרם עסקי, תוכלו להשתמש בפייסבוק העסקי שלכם, באתר של אינסטגרם במחשב, או באפליקציית אינסטגרם לסלולר.
- מתוך הפייסבוק העסקי שלכם – לחצו על הגדרות בחלק העליון של המסך, ואז בתפריט הצד שנפתח על "אינסטגרם". יפתח חלון חיבור או הרשמה לאינסטגרם, אם יש לכם אינסטגרם, התחברו אליו באמצעות פרטי הזיהוי שלכם, במידה ואין לכם אינסטגרם, בתחתית ישנו קישור "הרשמה". לאחר הכניסה או ההרשמה תוכלו לערוך את החשבון שלכם, לספק כתובת אתר אינטרנט, פרטי יצירת קשר, ביוגרפיית העסק, וכתובת העסק שלכם. מומלץ אחרי הגדרה ראשונית להתקין גם את אפליקציית אינסטגרם לסלולרי ולהמשיך משם, במידה וביצעתם את התהליך מהמחשב.
- מתוך אתר האינטרנט של אינסטגרם instagram.com – ניתן רק ליצור חשבון חדש, לא ניתן להפוך אותו לעסקי באתר האינטרנט. אחרי יצירת החשבון תוכלו להפוך אותו לעסקי מתוך הפייסבוק העסקי שלכם או מתוך אפליקציית אינסטגרם בסלולר.
- אפליקציית אינסטגרם בסלולרי – הורידו את האפליקציה לאנדרויד או לאייפון שלכם, צרו חשבון חדש או התחברו לחשבון הקיים שלכם. לחצו על סמל הפרופיל שלכם (תמונת הצלמית שלכם באזור העליון), ואז על הגדרות (ציור של 3 נקודות או קווים), ולאחר מכן על הגדרות (או ציור של גלגל שיניים). לחצו על "מעבר לחשבון עסקי". תגיעו לאשף הגדרה ראשונית לחשבון עסקי, תוכלו לבחור קטגוריה ולרשום את פרטי העסק, וכן לחבר את החשבון מול פייסבוק עסקי.
תוכלו לשנות ולהוסיף פרטי עסק בהמשך באמצעות כניסה לפרופיל האינסטגרם שלכם (ממחשב או מהאפליקציה).
אילו תכנים כדאי שאשתף באינסטגרם העסקי שלי?
נגעתי בנושא הזה בקצרה קודם בכתבה, בואו נרחיב קצת לגבי זה. כאמור, התכנים צריכים להיות תכנים מעניינים, מתוחכמים, כיפים ולא שיווקיים באופן ישיר, או שיווקיים כמה שפחות. אינסטגרם הוא מקום צעיר, תוסס וחווייתי וכמעט אף משתמש לא ישמח לראות פוסט שאומר "בסוף השבוע הקרוב – הנחה של 20% על כל המוצרים".
פוסטים כאלה יעבדו הרבה פחות טוב. כדי להבין איך התכנים צריכים להראות באינסטגרם, הכי טוב יהיה שתרשמו כעוקבים לפרופילים העסקיים הכי מוצלחים שאתם מכירים ושיש, ותעתיקו את התחושה והוייב מהם. פוסט צריך להיות מתוחכם, נוצץ ומגניב, ולא שיווקי באופן ישיר. נסו לחשוב יותר איך לגרום למשתמשים שיחשפו לתוכן לחייך, לצחוק, להנות או לחשוב באופן לא שגרתי. שם המשחק הוא שאם לא שיווקתם באופן ישיר אבל גרמתם לצופה בתוכן להנות, הוא עדיין נחשף פעם נוספת לעסק שלכם, וקשר אותו עם תחושה חיובית אסוצייטיבית במוח שלו.