העברת בעלות רכב אונליין – מהיום  אפשרי מהספה בבית

אני זוכר את הימים בהם מכרת או קנית רכב, היית צריך לגשת לסניף הדואר יחד עם המוכר או הקונה, שניכם הייתם צריכים להגיש תעודות זהות לפקידת הדואר, לשלם, ולהעביר ביחד את הרכב ואת רישום הבעלות שלו מאחד לשני.

החל ממאי 2020, כדי לעשות את זה, לא צריך לצאת מהבית.

משרד התחבורה פתח את האפשרות להעביר בעלות על כלי תחבורה 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, דרך האזור האישי באתר ממשלתי שמוקדש לעניין.

אתם יכולים שניכם להיות בנוחיות כל אחד בבית שלו, ולבצע את העברת הבעלות באמצעות הזדהות ואישור התהליך אונליין.

מה חשוב לוודא לפני שמעבירים בעלות רכב אונליין?

ראשית, חשוב מאוד לעמוד בשלושה תנאים ראשוניים.

התנאי הראשון הוא שכלי הרכב המדובר הוא בעל רישיון בתוקף, במידה ולא, תצטרכו לבצע את העברת הבעלות דרך משרד הרישוי, ולא תוכלו לבצע זאת מהבית אונליין. התקשרו למשרד הרישוי וקבעו תור לפני שתגיעו אליהם, אחרת לא יקבלו אתכם.

התנאי השני שקריטי לכך, הוא שיש רק בעלים רשום אחד על הרכב, ולא שני בעלים שרשומים על שם הרכב.

התנאי השלישי הוא שמוסר הרכב לא זכאי להנחה באגרת הרישוי של הרכב, לדוגמא אם הוא תו נכה לדוגמא. אם מדובר בנכה בעל תו נכה והוא זכאי להנחה באגרת הרישוי של הרכב, אתם צריכים לבצע את העברת הבעלות מול סניף של רשות הרישוי, הסניפים פרושים ברחבי הארץ, וכמובן שגם שם צריך להתקשר ולקבוע פגישה מבעוד מועד ולא סתם פשוט לנחות שם ולקוות לטוב.

 

דברים נוספים קצת פחות סבירים שימנעו ממכם העברת בעלות, אך קורים לעיתים: 

  • על בעל הרכב יש הגבלה כלשהי מטעם רשות אכיפה כלשהי. יהיה עליכם לפנות לרשות האכיפה המדוברת ולהסיר את ההגבלה.
  • הרכב לא משועבד. במידה וכלי הרכב משועבד, עליכם לפנות לגורם המשעבד, לפרוע את החוב, לסגור את השיעבוד ורק לאחר מכן תוכלו לבצע העברת בעלות.
  • הרכב צריך להיות נקי מקריאות שירות – ריקול. ריקול היא קריאת שירות שקוראת לבעלים של רכב להגיע למוסך כלשהו כדי לבדוק את העניין. הרכב שלי, לדוגמא, יצא מהמפעל כאשר דלת בצד ימין (דלת נגללת הצידה) נסגרת באמצעות סגירה של וו אחד במקום שני ווים, והוגשה בקשת ריקול לכל בעלי הרכבים שזוהה כי הרכבים שלהם יצאו ככה מהמפעל. עליכם להגיע למוסך שמצויין בקריאת השירות ולפתור את העניין קודם לפני שתוכלו למסור את הרכב. 
  • מוניות, רכב שרשום כרכב לימוד נהיגה, רכבי השכרה זמניים (לתיירים וכדומה) – אל תנסו אפילו אונליין. קבעו פגישה מול סניף כלשהו של רשות הרישוי ובצעו את העברת הבעלות מולם פרונטלית.

 

הרשמה לשירותים ממשלתיים

אם אתם עומדים בכל הקריטריונים הפשוטים האלו, יש להרשם באתר הממשלה אם אתם עדיין לא רשומים אליו, בכתובת https://my.gov.il.

לחצו על "כניסה" ואז על "הרשמה" למעלה, וכעת על "טופס הרשמה".

כדי לזהות אתכם באופן חד משמעי, מיד תתבקשו להזדהות באמצעות שניים מתוך ארבעה כלי ההזדהות הבאים: תעודת זהות, דרכון, כרטיס אשראי, תעודת עולה. תהליך לא קל, לא מהיר, לא פשוט ולא נוח, אבל זכרו כי אתם צריכים לבצע אותו רק פעם אחת בלבד, והוא יקנה לכם אפשרות לעוד פעולות ממשלתיות מהבית גם בעתיד. גם מוסר הרכב וגם מקבל הרכב צריכים להיות רשומים באתר הממשלה כמשתמשים כדי שזה יעבוד.

הטופס ידרוש ממכם תחילה פרטים מזהים – מספר תעודת זהות, שם מלא, דואר אלקטרוני וסלולרי. הקפידו להקליד סלולרי נכון מאחר וקוד הרשמה ישלח בהודעה למספר הזה. מתחת יוצגו בפניכם ארבעת אמצעי ההזדהות של הטופס, ותוכלו לסמן שניים מהם בסימון V כדי להזדהות באמצעותם.

בהמשך הטופס תצטרכו להקליד פרטי הזדהות נוספים מתוך אמצעי הזיהוי שבחרתם.

אחרי כל ההזדהות הקפדנית הזו, בחרו לעצמכם סיסמא, אשרו את תנאי השימוש והתקדמו הלאה באמצעות כפתור ה"שליחה".

תזכורת – שני הצדדים צריכים להיות רשומים לשירותי הממשלה אונליין, אך זהו תהליך חד פעמי שיתן לכם אפשרויות לבצע עוד פעילויות ממשלתיות אונליין בעתיד: שינוי כתובת מגורים, הוצאת ספח חדש להדפסה לתעודת הזהות, צפייה במידע פנסיוני, תשלום עבור רישוי רכב ותשלומים ממשלתיים נוספים, הוצאת אישורי רישום וביטול משכונים, וצפייה במידע חיוני על חיות המחמד שברשותכם ועוד.

 

מוכנים? יוצאים לדרך, מעבירים בעלות אונליין

בלשונית "כלי רכב" תפגשו כפתור גדול בולט וכחול שעליו כתוב "להעברת בעלות". אם יש לכם יותר מכלי רכב אחד שרשום על שמכם, וודאו כי אתם משתמשים בכפתור סמוך לרישום כלי הרכב הנכון.

חלק נכבד מהאבטחה שבתהליך, הוא לא רק תהליך ההזדהות, אלא זה שבעל הרכב המוסר אותו ומקבל הרכב, צריכים לעבור את התהליך ביחד. לפני שתתחילו את התהליך כעת באמצעות כפתור "אני רוצה להתחיל בהעברה", וודאו ששני הצדדים מחוברים לאתר הממשלה.

התהליך מוגבל בזמן, כל שלב מוגבל ב-10 דקות, כאמצעי אבטחה נוסף. זה מספיק זמן גם ל"איטיים" אבל אם לא עמדתם בזה, תצטרכו להתחיל מההתחלה שוב. הכינו מראש פרטי אשראי לתשלום, גישה למייל שלכם ואת הסלולרי שלכם לידכם – שלושת אלו יהיו חלק מהתהליך.

כעת, שניכם אמורים להיות מחוברים ביחד לאזור האישי באתר הממשלה עם המשתמש שלכם. המוכר לוחץ על לחצן "העברת בעלות" שנמצא בלשונית "כלי רכב", ליד כלי הרכב המתאים במידה ורשומים לו שם מספר כלי רכב.

המוכר לוחץ "אני רוצה להתחיל בהעברה".

המוכר יכניס כעת את מספר תעודת הזהות של הקונה כשיתבקש לעשות כך, וימשיך בלחיצה על "לפנייה לקונה" בתחתית. הקונה, שמחובר לאזור האישי שלו באתר הממשלתי, יקבל הודעה אישית חדשה דרך האתר (מתחת לכל הכפתורים והאפשרויות ישנו איזור להודעות אישיות, מיד כשנכנסים).

בהודעה האישית הוא יוכל לראות שמעוניינים להעביר לבעלותו רכב חדש בהודעה שיקבל.

אם זו טעות, יש לקונה אפשרות ללחוץ על "איני רוצה לקנות את הרכב", אבל מאחר ואנחנו די בטוחים שאתם לא מפזרים לכל עבר הודעות אישיות בנושא העברות בעלות, כנראה שלא מדובר בטעות, והקונה יכול ללחוץ על "פרטי הרכב והמשך קנייה".

הקונה יחשף לפרטי הרכב המלאים כרגע, אם אתם הקונים, ודאו שמדובר ברכב הנכון ושלא נפלה טעות, או שאולי בשוגג מוכר הרכב בחר במסך שלו את הרכב הלא נכון מתוך כמה אפשרויות. אם הכל כשר ונכון, הקונה לוחץ על "לשלב הבא". אם לא הכל כשר ונכון, יוכל הקונה להתחרט וללחוץ על "ביטול הקניה".

כשילחץ הקונה על "לשלב הבא", תגיע למוכר הרכב הודעה אישית באזור ההודעות האישיות שלו באתר הממשלתי, המבשרת לו על כך שהקונה אישר, והוא יתבקש לשלם את האגרה עבור הפעולה באופן מקוון.

שוב, גם בנקודה הזו, אם נפלה טעות, יוכל המוכר לבטל את כל מה שנעשה עד כה באמצעות כפתור "ביטול המכירה".

לחיצה על כפתור "לתשלום האגרה", יפתח טופס מקוון לתשלום. למוכר יש כעת 10 דקות לכל היותר להזין את פרטי האשראי ולהשלים את תשלום האגרה, אחרת, כאמצעי אבטחה, כנאמר מקודם, התהליך מבוטל וצריך להתחיל הכל מההתחלה. מרגע שהשלים את מילוי טופס התשלום המוכר ואישר אותו – אין יותר נקודות ביטול או חזרה, העסקה הושלמה והבעלות הועברה.

כעת הקונה יכול להדפיס רישיון רכב מעודכן עם פרטיו ישירות מתוך האזור האישי באתר הממשלתי, בלשונית "כלי רכב".

העברת בעלות אונליין
עוד בנושא צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש