מתגרשים? מה המחיר הכלכלי של גירושין?

גירושין זה לא דבר נעים או כיפי בלשון המעטה. לפירוק משפחה ישנן השלכות רבות ומרחיקות לכת עבור כל בני המשפחה, שיוצאים מיד אחרי הגירושין לדרך חדשה. מספר המתגרשים נמצא במגמת עלייה מתמדת בעשור האחרון, וכיום זה הפך להיות כמעט נפוץ להתגרש. מרוב שזה מקובל ונפוץ, אנשי המקצוע המתעסקים במלאכה המלוכלכת שמסביב לגירושין – עורכי דין, מגשרים, חוקרים פרטיים וכדומה – הפכו את עצמם לחלק מתעשייה שמנה וחמדנית.

הגיל הממוצע לגירושין הוא סביב גיל 40 – למרבית בני הזוג כבר יש בשלב הזה של הזוגיות, רכוש, חסכונות, דירה, ובדרך כלל גם ילדים – כך שלמרבית המתגרשים בהחלט "יש על מה לריב" כשמפרקים את החבילה והולכים כל אחד לדרכו. למעשה, מרבית המלחמה בין בני הזוג הנפרדים היא סביב משמורת על הילדים, מזונות, ורכוש וכספים – השילוש הקדוש. בהרבה מקרים – מדובר בקרב של ממש, וכפי שנתאר מיד – כל האמצעים כשרים. תתפלאו, אבל מלבד כסף על עורכי דין ויועצים, יכול להיות שתפסידו עוד כמה דברים על הדרך.

 

אז כמה זה עולה להתגרש – ההוצאות הגלויות

לגירושין בימינו יש כמה הוצאות ברורות וידועות מראש – הכינו את הארנק. כיום, כל זוג שמתגרש נאלץ לפני שהוא מגיע לבית המשפט לעבור הליך מול מגשר, ולנסות ליישב את המחלוקות סביב חלוקת הרכוש, המשמורת והמזונות באמצעות שיתוף פעולה והידברות. לכשליש מהזוגות התהליך הזה יעיל, חוסך כסף רב, וגם בית המשפט מרוויח תיק נוסף שירד לו מהשולחן. העלות למגשר היא כ-15,000 שקלים לכל אחד מבני הזוג. נשמע לכם הרבה? זה זול בהרבה מההוצאות שתאלצו להגרר אליהן במידה ולא תצליחו להגיע לעמק השווה בתהליך הזה. חפרו עמוק יותר בכיסים – ממשיכים…

אם תהליך הגישור לא צלח ובני הזוג עדיין במחלוקת – עוברים למלחמה, ופה כבר תצטרכו עורך דין. עורך דין סטנדרטי לענייני גירושין לוקח כ-30,000 – 40,000 ש"ח לא כולל מע"מ לתיק גירושין פשוט ושגרתי, והוא עשוי אף לגבות סכומים נוספים על בסיס הצלחה עבור כל מיני דברים נוספים אחרים שתקבעו. לדוגמא: עורך הדין של הגבר עשוי להציע שאם הוא יצליח להוכיח שהאישה מתנהלת באופן כלכלי לא אחראי ולא תקין, מה שיוריד את דמי המזונות שהגבר צריך לשלם, הוא יבקש 15,000 ש"ח נוספים. הגבר כמובן יסכים מאחר ו-15,000 השקלים האלו ישתלמו לו מאוד, זה שביל שהוא מאוד ישמח אם עורך הדין שלו יחקור, אבל זה יוצר עיוות מוזר בתפקידו של עורך הדין. עורכי דין רבים מתחקרים את הלקוחות שלהם כדי לנסות לבדוק איפה יוכלו לשאוב כספים מהצד השני, מלהיטים את הלקוח שלהם נגד הצד השני, מבצעים מניפולציות מחרחרי מלחמה, מגדילים את שכר הטרחה שלהם, (ואת ההוצאות שלכם) ומכניסים אתכם לבלאגן – הכל בשביל עוד פרוטה.

אמרנו שעורך דין שגרתי לוקח 30,000 – 40,000 ש"ח לפני מע"מ לתיק גירושין סטנדרטי? עורכי הדין מנוסים ויקרים יותר יבקשו סכומים גבוהים יותר, ועד 150,000 ש"ח עבור אותו דבר, רק שסביר שילחמו אפילו יותר באכפתיות, עם סכומים כאלו. אז אתם עם המחשבון פתוח? רשמנו מגשר – 15,000 ש"ח, עורך דין במידה והמגשר לא הצליח לגשר – 30,000 – 150,000 ש"ח, ואנחנו ממשיכים הלאה לעוד הוצאות.

ישנן עוד הוצאות "קטנות" לאורך הדרך, שמתחברות יחדיו לסכומי עתק. 3,500 ש"ח אגרה לבית המשפט, בזבוז זמן, שעות עבודה וימי עבודה – דברים כאלו, שיכולים לצאת עוד כמה אלפים טובים (וכנראה שאפילו עשרות אלפים).

אז זהו, סיימנו עם ההוצאות? ממש לא. אלו רק הוצאות ברורות, ידועות וגלויות. בוא נדבר רגע על ההוצאות שמסתתרות מתחת לפני השטח בתהליך.

 

המחיר הכלכלי של גירושין – ההוצאות הסמויות

  • אם אחד מבני הזוג מחזיק במשרה בכירה בשכר גבוה, סביר להניח שיש ברשותו מניות, אופציות, ידע, השכלה, פנסיה, קרנות נאמנות, נכסים, דברים כאלו – שעדיין לא ממומשים ככסף בזמן שמתגרשים. בנוסף, אם הוא חלק מסטרט אפ לפני מכירה או לפני רישום פטנט מבריק – אלו עוד דברים שיהיו שווים המון כסף בעתיד, ולא שווים לבן/בת הזוג שום דבר בזמן הגירושין. על הנייר – כל הדברים האלו אמורים להתחלק חצי חצי בין בני הזוג בעת גירושין, אבל בפועל – מאחר ודברים כאלו משוייכים יותר לצד שמחזיק בהם ופחות לצד השני – זה לא קורה תמיד.
  • גירושין זה המון פעמים מלחמה – ובמלחמה יש מנצחים ומפסידים. גם כאן, אם צד אחד מצטייד בעורך דין דלוקס והשני בעורך דין חלש יותר – רק אי השיוויון שיווצר עשוי לגרור הוצאות. כשצד אחד מרוויח תנאים טובים, מזונות נמוכים, חלוקה לא שיוויונית של רכוש וכספים – הצד השני הפסיד כסף רב, חתיכת הוצאה לא גלויה.
  • אזהרה: הוצאה עתידית לפניך. פעמים רבות, אחרי שיש הסכם והמחלוקת יושבה בבית המשפט, יש תנאים, יש מזונות, יש חלוקה של רכוש וכספים – אחד מבני הזוג מבקש לפתוח מחדש את תנאי הגירושין. זה קורה במקרים שבהם יש מחלוקות חדשות שצצו על פני השטח אחרי הגירושין, או שהיו מחלוקות שלא סוכמו לחלוטין בעת הגירושין. כמובן שבמקרים כאלו מצטיידים בעורך דין שוב ופותחים את הארנק פעם נוספת, ומדובר בעוד עשרות אלפי שקלים באמצע החיים שלא תכננתם והכו בכם כמה חודשים, או אפילו כמה שנים בודדות, אחרי הגירושין.
  • בזמן ההליך – חצי מהחיים שלכם נמצא בהשהייה. סביר להניח שהביצועים שלכם בעבודה לא יהיו טובים לחלוטין, אולי אפילו תופיעו קצת פחות לעבודה, והקידום שתוכנן עבורכם יבוטל או יושהה. סביר להניח שאם יש לכם עסק עצמאי, תאלצו להשקיע בו קצת פחות זמן וההכנסות ממנו ידעכו וימעיטו. המון דברים עוברים ל"אש קטנה" בזמן ההליך, וזה משפיע על החיים שלכם, על ההכנסות שלכם ועל הכיס שלכם.
  • ההוצאות שעורך הדין ביקש מכם ראשונית, עלולים לגדול בעתיד. במסגרת ההסכם מול עורך הדין, אתם מסכמים על היקף העבודה שיוקדש לתיק הגירושין. תיקי גירושין רבים מתארכים ומסתבכים מעל המצופה, והעורך דין בתגובה יצביע עבורכם על הסעיף בחוזה שלכם מולו שמספר לכם שאתם צריכים לשלם לו כרגע יותר. שוב היד נכנסת לכיס. אם יש לכם אפשרות – נסו לסגור עם עורך הדין על שכר טרחה כולל לכל משך הטיפול בתיק, גם אם שכר הטרחה יהיה גבוה יותר, יש סיכוי טוב שזה יחסוך לכם כסף רב במקרה והגירושין ימשכו יותר זמן מהמצופה.

 

ההוצאות הכלכליות אחרי הגירושין – לא רק מזונות!

רבים חושבים שברגע שהגירושין נכנסו לתוקפן – נגמרו ההוצאות. זו לא המציאות, לצער כולנו. כשמתגרשים, מחלקים לא רק כסף לחצי (במקרה הטוב), אלא גם רכוש. יתכן מאוד ותצטרך ספה חדשה, מיטה חדשה, רכב חדש, טלויזיה חדשה – השלמות של רכוש שאתה זקוק לו והוא נשאר אצל הצד השני. אם יש לכם ילדים, עכשיו הילדים יתחילו להטרטר בין שתי דירות שונות, והילד זקוק (או לפחות ירצה) פלייסטיישן גם אצל אמא וגם אצל אבא, טלויזיה בחדר בשתי הדירות, ריהוט וחדר מאובזר ומסודר בשתי הדירות. תאלצו לרכוש המון ציוד שאיבדתם בזמן הגירושין, במיוחד אם יש לכם ילדים שעכשיו זקוקים לכמות גדולה של ציוד כפול.

 

משחקים מלוכלך…

כאמור – אנשי המקצוע מסביבכם, עורכי דין, יועצים וכדומה, יש להם אינטרס להלהיט אתכם להליך מלחמתי יותר, שכן ככה ההליך ארוך יותר ובמקרים מסויימים רווחי יותר להם. עורכי הדין המון פעמים יכניסו לכם לראש כבר מהרגע הראשון שאין להם (וגם לכם לא אמור להיות) אמון בשיתוף פעולה והידברות, ושאם לא תפעילו אמצעים אגרסיביים, הצד השני יפעיל אמצעים אגרסיביים כנגדכם ויאכל אתכם בקלילות. זה מוביל המון אנשי מקצוע לשנות את המשמעות של המושג "אמינות" ולגרום לכם, יחד איתם, "לשחק מלוכלך". משחק מלוכלך יכול לחסוך לכם כסף, גם אם הוא לא כשר, או כמובן – לעלות לכם כסף רב, במידה והצד השני מפעיל אותו כנגדכם.

דברים קצת פחות נפוצים אבל בהחלט עדיין עלולים לקרות – האישה עשויה, לדוגמא, להפוך את הבית, להזמין משטרה, ולטעון שהגבר השתולל והפך את הבית. במקרה הזה מדובר במשהו שהוא בדייה מוחלטת כדי לקבל תנאים טובים יותר מול שופט, אבל יש דברים "אפורים" שהם מלוכלכים אך מקובלים:

  • ריקון חשבונות משותפים ויציאה מהבית לפני שההליך מתחיל.
  • סגירה ומימוש תוכניות חיסכון עם תחילת ההליכים, העברת הכספים לקרוב משפחה או הורה.
  • הפעלת חוקרים פרטיים כדי לגלות בגידה, או חוקר שיעקוב אחרי אחד מההורים ויאסוף ממצאים מפלילים שהוא הורה פחות טוב. חוקרים, מלבד בגידה, יכולים גם לדוגמא אולי לאתר אבא שנותן לילד שלו חטיף שאינו בטוח למאכל בגילו, אמא שבזמן ש"זרקה" את הילד בגן השעשועים, יושבת ומתקתקת בסלולרי שלה שעות ארוכות ומתעלמת ממנו.
  • זיוף מחלה, או "שדרוג" מחלה. עורך דין ואנשי רפואה עשויים להציג מצג שווא ולעגל מעט פינות בכל הנושא של מחלה, או להגדיל את הערך של מחלה קיימת בזמן ההליך. כתוצאה מכך יכול בן הזוג החולה לדרוש משמורת גבוה יותר על ילד (מאחר ולכאורה אין לו זמן רב להמשיך ולבלות עם הילד, לדוגמא), ובאופן כללי ליצור אמפתיה בקרב השופט.
  • שקרים בבית המשפט – דוגמא: אם הייתה תוכנית חסכון שנמשכה ואחד מבני הזוג סיפח אותה אליו באופן לא תקין, הוא עשוי פשוט לשקר ולהגיד שבני הזוג השתמשו בכסף, ואף להציג מסמכים וקבלות כדי לגבות את זה. מדובר בשקרים שאפשר להציג כמציאותיים בבית המשפט, והם עוברים מתחת לראדר השקרים של השופט.
  • האשמת בן או בת הזוג בהכנסה שחורה. בואו נאמר לדוגמא שהאישה מבצעת שיעורים פרטיים באנגלית בזמנה הפנוי בערבים, ומרוויחה השלמת הכנסה נאה מאוד. הגבר כנראה ינסה לטעון בבית משפט שמדובר בעוד כ-2,500 – 3,000 ש"ח בחודש של הכנסה לאישה, שעלולים להטות את הכסף בנושא חלוקת הרכוש או מזונות. אם האישה תסביר שהשיעורים הפרטיים הם בדייה שלא הייתה ולא נבראת, הגבר עשוי מנגד לאיים שיפתח את כל נושא ההכנסה השחורה מול הרשויות (והוא יכול לגבות את זה באמצעות חוקר פרטי שיוכיח את העניין), כדי להכריח אותה להודות בכספים. האישה עשויה להכנס להליכים מתישים ומסובכים מול רשויות המס. מלוכלך, אבל ישרת את הגבר היטב.
  • זיוף או הטייה של בדיקת פוליגרף. בוא נאמר, לדוגמא, שכדי להוכיח שהאישה לא בגדה בבעל בזמן הנישואין, היא תיזום עצמאית בדיקת פוליגרף שבה היא נשאלת לגבי זה. המפעיל של מכונת הפוליגרף מקבל ממנה שכר והוא מחזיק באינטרסים שלה, לנסות להוכיח את זה, או לפחות לגבות את זה עם בדיקה. אם האישה בגדה בבעלה לפני כ-3 שנים ולתקופה קצרה, הוא עשוי לנסח את השאלה כך: "האם בשנתיים האחרונות קיימת מגע מיני עם גבר אחר, מלבד בעלך?" האישה תשיב שלא, ותצא בבדיקה דוברת אמת. הוא גם יכול לשאול אותה על אופי הבגידה, ואם לא מדובר ביחסי מין מלאים, לנסח שאלה בסגנון: "האם קיימת יחסי מין עם גבר אחר בזמן שהיית נשואה ליוסי?". שוב, האישה בגדה, אבל מאחר והשאלה מנוסחת ככה, היא יכולה להשיב בשלילה ולצאת דוברת אמת. לגבי כל מיני שאלות "בתחום האפור", שהתשובה לגביהם היא לא "כן" החלטי, יכול הנבדק בפוליגרף לענות "לא" והוא עשוי להמצא כדובר אמת "גבולי", אך בודק הפוליגרף, אם הוא לא מזהה שקר, יכתוב "אמת" על השאלה.

 

אזהרה: חוקר פרטי לפניך

דיברנו בקצרה על השימוש בחוקרים פרטיים בעת הליכי גירושין. עכשיו, בואו נדבר קצת על איך להזהר מכל הנושא הזה, שלא תיפלו שם.

הנה רשימה של דברים שחוקרים פרטיים עשויים לחפש, ואיך להזהר מהם:

  • גילוי ניאוף ובגידה. איך להזהר? בעת הליכי הגירושין – גם אם אתם זוג שהכריז פרידה וכבר לא מנהלים מערכת יחסים זוגית, כל מערכת יחסים פיזית עם מישהו/י אחרים עשוי להחשב כבגידה עד תום ההליכים, במיוחד אם לצד השני אין מערכת יחסים כרגע במקביל. אם יתגלה שאתם מנהלים רומן, החוקר הפרטי גם ינסה לאסוף ממצאים ולהוכיח שהרומן היה קיים עוד לפני שהחלו הליכי הגירושין – שזו כבר בגידה של ממש, לא רק ברמת ההגדרה. עליכם פשוט לא לאפשר לחוקר לאתר מידע או ראיות מפלילות. בלי גילויי חיבה פומביים, ואלף אלפי עיניים עם גילויי חיבה פרטיים. העדשה מתקתקת והוא אוסף ראיות.
  • טיפול לא נאות בילדים. החוקר הפרטי ינסה לתעד אתכם מגישים לילד חטיף שאינו בטוח לגילו, חטיף עם גלוטן אם יש לילד צליאק, מתעלמים ממנו, משחקים בפלאפון בפארק לצידו, שותים לידו אלכוהול או לצלם אתכם כשאתם כועסים עליו כדי לטעון שאתם הורים אלימים. איך נזהרים? הופכים לסופר זהירים ליד הילד. חושבים פעמיים על מה אתם עושים ואיך אתם מתנהגים לצד הילד – במיוחד אם אתם בפארק או כל מקום ציבורי אחר אבל גם בפרטיות.
  • התנהגות לא ראויה כבן אדם. שימוש בסמים, אלימות, פגישות עם אנשים מפוקפקים, קשרים עם פושעים או אנשים שנויים במחלוקת. איך להזהר? להפוך למלאכים עד תום הליכי הגירושין. כל רגע עשויים לתעד אתכם ולהשתמש בתיעוד כנגדכם – הזהרו. אם יש לכם מכרים או חברים שנויים במחלוקת, עדיף שתמנעו מלהפגש איתם, לפחות לא במקומות ציבוריים.
  • התנהגות כלכלית לא אחראית. החוקר ינסה להוכיח דברים בסגנון התמכרות להימורים ורכישות מוגזמות. איך להזהר מזה? התנהגו כמו בני אדם סופר אחראיים בזמן ההליך. אם בא לך לחרוש את איביי ולרכוש 6 זוגות נעליים בהזמנה מחו"ל – הזהרי, יש מצב שהחשבונית תגיע לחוקר. אם יש לך תחביבים שנויים במחלוקת כמו להוציא פעם בשבוע 100 ש"ח על טפסי לוטו – תוותר על זה בנתיים. 

באופן כללי – הרשימה הזו כמובן רק חלקית. החוקר ינסה למצוא תיעוד, מעבר לבגידה, הורות לקויה, פשיעה או בזבזנות גם דברים נוספים רבים ולמעשה כל דבר שהוא יוכל להאחז בו. זכרו כי חוקר פרטי הוא איש מקצוע שהתפקיד שלו להיות שם ולתעד בלי שתדעו שהוא שם, בין השאר. גם אם השטח נראה פנוי, בזמן הליך גירושין כל מה שאתם עושים עלול להיות מתועד ולהיות כעזר כנגדכם – פשוט היו זהירים באופן כללי ומודעים לכך.

 

גירושין בצל החברות, ההסכמה והפשרה

אני מבין שהכתבה הזו מאיימת ומפחידה, ואני רוצה לאזן. זוגות רבים מצליחים "להתגרש בטוב". לסיים הליכים כבר מול מגשר, בלי בתי משפט, וחלק ניכר מהזוגות מצליח להגיע להסכמות אפילו בלי איש מקצוע בכלל, רק היא מולו והוא מולה וזהו – וההוצאות נחתכות משמעותית בעשרות רבות של אחוזים.

זו הדרך הכי ראויה, נורמלית, שפויה והגונה להתגרש – אם כבר גירושין – אז רק גירושין בטוב. הפתעה ברורה מאליה: גירושין בצורה הזו יעלו לשניכם הרבה, הרבה פחות. הילדים יסבלו פחות, אתם תסבלו פחות, הפגיעה הנפשית במשפחה תהיה גם היא נורמטיבית יותר. נסו לחתור לדרך השלום ולא דרך המלחמה, ואם אתם רואים שבן/בת הזוג מצטיידים בעורך דין ואפוד מגן – נסו להסביר שזו דרך שתגרור המון סבל לא רק בצד שלכם, אלא גם בצד שלהם.

היו פתוחים להתפשרויות והסכמות בנושאי מזונות, משמורת, שינוי תעסוקתי וחלוקה בהוצאות החודשיות – למען שלום בית, או יותר נכון, שלום שני הבתים הנפרדים. הרווח יהיה ממש לא רק כלכלי.

 

המחיר של הגירושין הוא לא רק כלכלי

סיימתם הליך גירושים, שילמתם לבית המשפט 3,500 ש"ח, לעורך דין 50,000 ש"ח, למגשר 15,000 ש"ח ואיבדתם חצי (פחות או יותר, אני מקווה) מהרכוש והכסף שהיה לכם. כדאי להבין, בשלב הזה, שההפסד שספגתם הוא לא רק כלכלי כלל וכלל. להליכי גירושין מכוערים יש גם מחיר נפשי כבד, לא רק לבני הזוג אלא גם לילדים אם יש לכם. כל התא המשפחתי סופג מכה מזעזעת, והחור העצום בכיס הוא לא ההשלכה היחידה. נסו להימנע מגירושין ולאחות את הקרעים שבזוגיות בדרכים אחרות, לא לפרק את החבילה בקלילות. יועץ זוגי עולה הרבה פחות מיועץ משפטי, והנפש שלכם ושל כל בני המשפחה תשאר שלמה ובריאה.

חוזה נישואים קרוע
עוד בנושא צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

a tax calculator
תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש