בית השקעות מומלץ – פסגות, אלטשולר שחם או מיטב דש?

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

השקעות רבות בשוק ההון נעשות דרך בתי ההשקעות השונים, בשל מקצועיותם והכלים החדשניים אותם הם מעמידים לרשות לקוחותיהם. בארץ מצויים בתי השקעות רבים, ולעיתים נראה כי הם "אותה הגברת בשינוי אדרת". אז מיהם הנפשות הפועלות בבית ההשקעות, מהם יתרונותיהם ומיהו בית ההשקעות שהביא את התשואה הטובה ביותר בשנים האחרונות?

 

מהו בית השקעות ומיהם הנפשות הפועלות

לכל אדם באשר הוא, ישנם שלושה אפיקי השקעה בשוק ההון. ראשית, עומדת לנו אפשרות הסחר העצמאי. סחר זה מיועד לסוחרים מיומנים, המנהלים את השקעותיהם בבורסה באופן עצמאי, ללא מתווכים. מדובר על דרך השקעה, שלצד יתרונותיה הרבים, טומנת לא מעט חסרונות וסיכונים. שנית, ישנה אפשרות השקעה דרך הבנקים. אומנם דרך זו מעט יותר יקרה, אך מהווה אפיק נוח ובטוח, שכן מדובר על פקיד וסניף הבנק הצמוד אליכם. הדרך השלישית היא בתי השקעות.

לאלו מכם שאינם מכירים, בית השקעות הוא עסק שעיסוקו העיקרי הוא השקעה וסחר של כספי לקוחותיו בשוק ההון. בין תפקידיו, ניתן למצוא ניהול תיקי ניירות ערך, ובהם מניות ואג"ח, ניהול קרנות נאמנות, קופות גמל ועוד. מטרת הגופים הללו הוא מקסום תיק ההשקעות שלנו, בין אם מדובר בקופות או קרנות הפנסיה או קרנות ההשתלמות שלנו, ובין אם מדובר בתיק וולונטרי, המיועד לאדם הממוצע, לו אין ידע רב בשוק ההון, המעוניין בהכוונה וייעוץ כיצד והיכן להשקיע את הונו.

בהתנהלותנו מול כל בית השקעות, מספר בעלי תפקידים יעבדו לשם השאת ההשקעה שלנו. ראשית, תפגשו עם יועץ ההשקעות. מדובר על הממשק של החברה אל מול הלקוח, בעזרתו נקבעות אמות המידה להשקעות השונות. לאחר שיחה וייעוץ ללקוח, יבין היועץ כיצד הלקוח מעוניין לנהל את תיק ההשקעות שלו, לרבות רמת הסיכון, משך זמן ההשקעה ועוד. כמו כן, ישנו מנהל ההשקעות, הוא הגוף המבצע. תפקידו של מנהל ההשקעות הוא ביצוע פעולות בניירות הערך של הלקוח בתיק. במילים אחרות, הוא קובע את היקף והפעולה (קנייה/מכירה) של ניירות הערך בתיק של כל לקוח, על פי הלך הרוח ששיקף הלקוח ליועץ.

לצד למנהל, מצוי הטריידר, הוא הגוף המקשר בין גוף ההשקעות לבין הבורסה. הטריידר מקבל הוראות קנייה ומכירה ממנהל ההשקעות ומעביר אותן לביצוע. ברקע כל אלו עומדת מחלקה האנליזה. מחלקה זו, הכוללת אנליסטים רבים, המתמחים במגוון תחומים, בוחנים את החברות שבתחום התמחותן ובוחן את כדאיות ההשקעה. המלצות אלו מועברות הן למחלקת הייעוץ, לשם הצגתן ללקוח, והן למנהלי ההשקעות, שקובעים אלו פעולות לבצע בכל תיק השקעות.

 

יתרונות וחסרונות – ניהול תיק על ידי בית השקעות

בדומה לכל דבר בחיים, לניהול תיק ההשקעות על ידי בית השקעות יש יתרונות וחסרונות.

היתרונות בניהול התיק על ידי בית השקעות גלום בעלויות הנמוכות מאשר מציעים הבנקים. היות וזהו עיסוקו העיקרי של בית ההשקעות, הוא יכול להציע דמי ניהול ותחזוקה שוטפים בעלות נמוכה יותר. כמו כן, חדרי המסחר בבתי השקעות פתוחים וזמינים ככל שהבורסות פתוחות למסחר.

לפיכך, ניתן לקבל מידע ולבצע פעולות ביתר נוחות דרך גופים אלו. שלישית, בשל מומחיותם בשוק ההון, האמצעים העומדים לרשותם של בתי ההשקעות ולקוחותיהם מתקדמים בהרבה מאלו שיש לגופים אחרים להציע. אמצעים אלו יכולים לספק מידע ופונקציות בזמן קצר משמעותית מאשר פלטפורמות השקעה אחרות, ולעיתים אף מציעים פעולות ונתונים שאין בידי המתחרים בשוק. בין אמצעים אלו ניתן למצוא מערכות השקעה וסחר אינטרנטיות נגישות ופשוטות.

מנגד, לשימוש בבתי השקעות שני חסרונות עיקריים לעומת הבנקים. תחילה, יש לעמוד על כך שכספי ההשקעה בבנק נזילים. במידה ותיאלצו למשוך את כספי ההשקעה מבית ההשקעות, תיאלצו להמתין בין יומיים לשלושה. כמו כן, כספי ההשקעה בבנק מהווים בטוחה. ככל שהועברו לבית ההשקעות, לא יוכלו לשמש אתכם במתכונת זו.

 

קצת רקע – נתונים יבשים אודות בתי ההשקעות המומלצים

אם כן, לאחר שהבנו כיצד עובד בית השקעות, ומהם היתרונות והחסרונות הגלומים בו, נבחן את תפקודם של ארבע מבתי ההשקעות החזקים במשק הישראלי. בתי ההשקעות האמורים הם פסגות, מיטב דש, אלטשולר שחם ואקסלנס. את בתי ההשקעות נבחן לפי מספר פרמטרים יבשים, הכוללים בעיקר נתונים יבשים אודות כל בית השקעות, זאת לשם יצירת תמונה כללית אודות כל אחד מהם.

 

בית השקעות וותק בשוק סכום מינימלי לפתיחת תיק (בשקלים) היקף תיקי השקעות (במיליוני שקלים, נכון לסוף 2019) היקף ניהול תיקי השקעות (באחוזים מתוך היקף תיקי ההשקעות, נכון לסוף 2019) תשואות לאורך שנת  2019 תשואות לאורך שנת  2018 תשואות לאורך שנת  2017 תשואות לאורך שנת  2016 ממוצע תשואות לאורך השנים 2016 – 2019
פסגות 50 שנים 300,000 178,040 36.4% 11.37% 0.75% – 7.13% 2.75% 5.125%
מיטב דש 31 שנים 350,000 123,310 14.3% 11.55% 1.06% – 7.2% 3.22% 5.2275%
אלטשולר שחם 28 שנים 300,000 110,290 18.3% 15.26% 1.78% – 10.6% 4.78% 7.215%
אקסלנס 25 שנים 300,000 44,205 22.2% 12.84% 1.2% – 8.17% 5.19% 6.25%
הטוב ביותר בקטגוריה פסגות פסגות, אלטשולר שחם, אקסלנס פסגות פסגות אלטשולר שחם פסגות אלטשולר שחם אקסלנס אלטשולר שחם

 

(*התשואות הן מקרנות ההשתלמות במסלול כללי – הנתונים באדיבות גמל נט  )

לפי הטבלה האמורה, ניתן לראות כי עיקר התחרות מתנקזת אל שתי בתי השקעות עיקריים. מחד, ניתן לראות את פסגות, בית ההשקעות הוותיק מבין הארבעה, כנבחר על ידי הישראלים, בין אם מדובר בתיקי השקעות ובין אם מדובר במוצרים פנסיונים בכללותם, המקבע אותו כבית ההשקעות הגדול בישראל מספר שנים ברציפות. מנגד, ניתן לראות שמבחן היעילות, אלטשולר שחם מציג תשואות חיוביות, עובדה המיטיבה עם כל משקיע שבחר באלטשולר שחם לבית ההשקעות שלו. אולם, נשאלת השאלה האם מידע זה מספיק לשם קיבוע מי מהם כבית ההשקעות המומלץ ביותר.

 

אז מי בית השקעות מומלץ?

כאמור, שני בתי ההשקעות המובילים עד כה הם פסגות ואלטשולר שחם. למרות זאת, מדובר בנתונים יבשים בלבד. לשם בחירת בית השקעות מומלץ עבורכם יש לבחון פרמטרים רבים נוספים, שגובהם מושפע מגובה התיק, היקף המסחר ועוד.

 

תשואה לאורך זמן

לכאורה, ניתן לראות כי אלטשולר שחם הוא המוביל מבחינת התשואה, שכן לאורך שלושת השנים האחרונות הצליח להעלות תשואה מכובדת ביותר. מנגד, מדובר על תשואה כללית של בית ההשקעות. בניגוד לתשואות של קופות גמל וקרנות השתלמות, נתוני התשואה של תיקי ההשקעה אינם מותרים לפרסום על פי חוק, ולפיכך יש לבחון את הדבר מול בתי ההשקעות בעת ההשוואה בניהן.

כמו כן, מומלץ לבחון את תשואות בית ההשקעות גם בתקופות פחות טובות, ולראות כיצד הוא מתמודד עם משברים בשוק ההון. משברים הסאב פריים (2008) ומשבר הדוט קום (2001) יכולים להיות מדדים טובים לבחינה. בחינה זו מקבלת משנה תוקף בימים אלו, שכן רבים כבר הפסידו לא מעט כסף במסחר בשל משבר הקורונה.

 

יציבות

בהמשך לאמור לעיל, יש לבחון מעבר לתשואה הכוללת לאורך זמן את התשואה לפי שנה. לעיתים בתי השקעות ינסו להסוות תקופות קשות על ידי הצגת תשואה לאורך 3 שנים ברציפות. ייתכן שהתשואה בתקופה זו תהא חיובית, אולם ככל שהדבר לא נעשה באופן יציב ייתכן שמדובר על תפקוד לקוי של גוף ההשקעות.

 

עלויות ניהול נמוכות

דמי ניהול, עמלות, דמי המרה ועוד. בגין כל פעולה שתבצעו בתיק, תחויבו על ידי בית ההשקעות. אומנם בבחינה דקדקנית, ההבדל בין העלויות בבתי ההשקעות השונים יראו שוליים, אך מדובר בלא מעט כסף לאורך זמן. העלויות החשובות ביותר לבחינה הינן עמלת פעולה ודמי ניהול חודשיים.

 

 שירות לקוחות והנהלה

בניגוד לנתונים לעיל, שעיקרם הוא הניהול המקצועי, קריטריון זה נוגע לממשק שלכם עם בית ההשקעות והאופן בו הוא מתנהל. לעניין שירות הלקוחות, עליכם לוודא כי ישנה זמינות מלאה של נציגי בית ההשקעות וכי היחס אליכם הוא בהתאם ליחסים בינכם. מדובר בנותני שירות, ולפיכך עליהם לעמוד בסטנדרטים שלכם. כמו כן, מקריאה רפרפנית על בית השקעות מסוים, ניתן לבחון את הנהלתו, לרבות האם מדובר במנכ"ל קבוע, שהוביל את אותו בית השקעות למצב אופטימלי, או שמא מדובר ב"טרמפיסט" שמחכה לתפקידו הבא.

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא