אזרחים ותיקים – המדריך המלא שמפרט את כל מה שמגיע לכם

הגעתם לגיל השלישי? ברכותינו. זה הזמן לצאת לטיולים, להגשים חלומות ישנים, לרוות נחת ממשפחה וחברים ולנסות בעיקר ליהנות. במדינת ישראל, אזרחים וותיקים זכאים להטבות והקלות בתחום הבריאות, התרבות והפנאי, התחבורה ועוד מגוון תחומים רחב. הכנו עבורכם מדריך שירכז את כל הזכויות וההטבות המגיעות רק לכם.  

החיים בגיל השלישי מאפשרים להגשים חלומות ישנים, ליצור תחביבים חדשים, ולנסות ליהנות מכל רגע. לצד זאת, חשוב לזכור כי רבים מפסיקים לעבוד בגיל זה וכלל אינם מקבלים הכנסה קבועה, ואחרים שכן עובדים, מקבלים לרוב הכנסה הנמוכה מהרבה מההכנסה לה התרגלו כל השנים. לפיכך, הכניסה לגיל השלישי מחייבת להתנהל בשיקול דעת, בכל הקשור לפן הכלכלי. יחד עם זאת, חשוב לזכור שאתם לא לבד – מקבלי ההחלטות החליטו לפני מספר שנים להעניק הטבות רבות המיועדות להקל על חייהם של הדור המבוגר, הטבות המכוונות באופן ישיר לצרכיהם.

על מנת שיהיה לכם – השייכים לאוכלוסייה המבוגרת, קל להכיר את זכויותיכם המלאות והטבות המגיעות לכם, הכנו עבורכם מדריך בו אספנו כמה מההטבות, הפטורים והזכויות החשובים ביותר להם אתם זכאים, בתוספת הסבר מפורט על כל הטבה, זכות או פטור. המדריך הזה מיועד גם לילדים של בני הגיל השלישי ושאר בני המשפחה, שיכולים לסייע להם וליידע אותם בדבר המגיע להם. מטבע הדברים, לא נוכל להציג במדריך זה את כלל הזכויות המגיעות לבני הגיל השלישי, מאחר שמדובר ברשימה בלתי נגמרת.

יחד עם זאת, השתדלנו לקבץ את ההבטחות והזכויות שנראו לנו, לכל הפחות, החשובות והרלוונטיות ביותר. עוד חשוב לשים לב, כי ההטבות, ההקלות והפטורים ניתנים בהתאם להגדרה אישית של כל אזרח ואזרח. כך לדוגמא, קיימות הטבות המגיעות לניצולי שואה, פטורים אותם מקבלים העונים להגדרת 'קשישים', הקלות הניתנות ל'פנסיונרים', 'בני הגיל השלישי', 'פנסיונרים', ניצולי שואה ונכי המלחמה בנאצים, אסירי ציון, חסידי אומות העולם, מקבלי קצבת זקנה לנכה, מקבלי גמלת סיעוד וכן הלאה. ההטבות הרשומות במדריך זה מיועדות ככלל לאזרחים ותיקים ופנסיונרים. אם אתם שייכים להגדרה אחרת או נוספת, אנו ממליצים לכם לברר את זכויותיכם המלאות. כאן המקום לאחל לכם ולשאר בני משפחתיכם בריאות איתנה.

 

תעודת אזרח ותיק

לפני שנפרט עבורכם את ההקלטות והטבות המגיעות לכם, אנו מרגישים צורך להסב את תשומת ליבכם לתעודת אזרח ותיק, אותה רשאי להנפיק כל אזרח שהגיע לגיל פרישה. בהתאם לחוק האזרחים הוותיקים, גיל הפרישה לנשים הוא 62, ואילו גיל הפרישה לגברים עומד על 67. מרגע זה ועד לסוף ימיו, מוגדר האזרח כ- 'אזרח ותיק'. על פי רוב, אין צורך לעשות דבר על מנת לקבל את תעודת האזרח הוותיק – התעודה מגיעה לבית האזרח בדואר, בהתאם לכתובת הרשומה במרשם האוכלוסין.

לכן, חשוב לברר כי הכתובת המופיעה במרשם האוכלוסין מעודכנת, ובמקרה שהיא איננה מעודכנת, מומלץ לעדכנה באמצעות הגשת בקשה ללא עלות לשינוי כתובת, באתר הממשלתי. תעודת אזרח ותיק מונפקת על ידי המשרד לשוויון חברתי, והיא מגיעה לבית האזרח בסמוך להגיעו לגיל הפרישה. חשוב לציין כי תעודת אזרח ותיק שאינה נושאת תמונה, תחייב את האזרח להציג תעודה נוספת הנושאת את תמונתו וכן את תאריך הלידה שלו (כגון תעודת זהות, רישיון נהיגה, דרכון וכדומה). לפיכך, אם תהיו מעוניינים בכך, תוכלו לבקש כי התמונה שמופיעה על רישיון הנהיגה שברשותכם, תופיע גם על תעודת האזרח הוותיק. זאת, באמצעות מילוי ספח שיגיע אליכם כחלק ממכתב בנושא, שיישלח אליכם בדואר שלושה חודשים טרם ההגעה לגיל הפרישה. את הספח יש לסרוק ולשלוח באחת משתי הדרכים הבאות:

  1. [email protected]
  2. טלפון:  02-6547049 (ניתן ליצור קשר בטלפון בימים א – ה, בין השעות 16:00 – 08:00). 

אם במקרה הגעתם לגיל הפרישה וטרם קיבלתם את תעודת 'אזרח ותיק' המגיעה לכם (או לחלופין, אם תעודת האזרח הוותיק אבדה לכם) תוכלו לפנות למשרד לשוויון חברתי באחת משלוש הדרכים הבאות: 

  1. טלפון: 02-6547025 (ניתן ליצור קשר בטלפון בימים א – ה, בין השעות 16:00 – 08:00). 
  2. דוא"ל: [email protected]
  3. פקס: 02-6547049

מדינות רבות בעולם מכבדות תעודות אזרח ותיק של מדינות זרות. לפיכך, מומלץ לבקש שתעודת האזרח תכלול פרטים בשפה האנגלית (ניתן לבקש גם רישום בשפה הערבית). כך, תוכלו ליהנות משלל הטבות בטיולים, בתי מלון, תחבורה ציבורית, הנחות והטבות בכניסה לאתרים ועוד שלל זכויות והטבות הקיימות גם בחו"ל. על מנת לקבל תעודת אזרח ותיק עם כיתובים בשפות הנוספות, יש ליצור קשר בטל' – 02-6547025.

אנו ממליצים בחום על החזקת תעודת אזרח ותיק, מאחר שזו מקנה זכויות והטבות רבות ושונות בישראל, וכאמור, גם במדינות רבות נוספות ברחבי העולם. 

תעודת האזרח הוותיק, מעניקה בין היתר, הטבות בתשלום עבור המקומות והאתרים הבאים:

  • הנחות בתחבורה ציבורית, לרבות נסיעות ברכבת הקלה, במטרונית וברכבת ישראל (הזכאות להנחה זו ניתנת כשנתיים לפני ההגעה לגיל הפרישה, כלומר החל מגיל 60 לנשים ו65 לגברים).
  • הנחות בעמלות לבנקים השונים.
  • הנחות בכניסה לאתרי תרבות, בתי קולנוע, תיאטראות, מופעים ועוד. 
  • הנחות בדוכני מזון, מסעדות ובתי קפה. 

לפרטים נוספים אודות תעודת אזרח ותיק וההטבות וההנחות שניתנות באמצעותו, ניתן לפנות למוקד של המשרד לשוויון חברתי בטלפון – *8840, או בפקס שמספרו 02-5605034.

 

רשימת הטבות, הקלות ופטורים הניתנים לאזרחים ותיקים

רשימת ההטבות במס הכנסה: הכנסה שאינה מיגיעה אישית (למשל, דמי שכירות)

על פי דיני המס במדינת ישראל, מיסוי הכנסות כל אדם מחושב לפי מדרגות מס. ככל שהכנסת אדם גדלה, כך שיעור המס (השולי) שעליו לשלם, עולה גם הוא. מדרגות המס מחושבות גם הן בהתאם לסוג ההכנסה: הכנסה מיגיעה אישית (הכנסה שמקבל אדם מעבודתו) והכנסה שאיננה מיגיעה אישית (הכנסה שמקורה בהון ובנכסים, דוגמת שכר דירה). במדינת ישראל, שיעור המס שיש לשלם על הכנסה מיגיעה אישית נמוך בהרבה משיעור המס שיש לשלם על הכנסה שאינה מיגיעה אישית. 

אחת ההטבות המשמעותיות הניתנות לאזרח שמלאו לו 60 שנה במהלך או לפני שנת המס, היא שהכנסה שאינה מיגיעה אישית, תחושב בדומה להכנסה מיגיעה אישית. להמחשת ההטבה, נניח את הדוגמא הבאה: 

הכנסה שנתית של אזרח בן 63 בשנת 2020, שלא מיגיעה אישית (כלומר, הכנסה שמקורה בהון) הייתה 10,000 שקלים. לפני שאותו אזרח הגיע לגיל 60, היה עליו לשלם מס בהתאם למדרגות המס החלות על הכנסה שאינה מיגיעה אישית, מס ששיעורו עומד על 31%. הווי אומר, על האזרח היה לשלם כתשלום מס –  3100 שקלים. מאחר שכעת הכנסתו שאינה מיגיעה אישית מחושבת בדומה להכנסה מיגיעה אישית, שיעור מדרגות המס משתנה, וכעת עליו לשלם לרשויות המס  – 1201.66 שקלים בלבד. כלומר, הטבה זו חסכה עבור האזרח קרוב ל- 2100 שקלים בשנה. זאת, מבלי להתחשב בזיכויים נוספים אותם יקבל האזרח, דוגמת זיכוי בגין הפרשות לביטוח פנסיוני, זיכוי ממס בהתאם למקום מגורים, נקודות זיכוי ועוד. 

 

נקודת זיכוי ממס הכנסה

תושב ישראל, שהגיע לגיל הפרישה (62 לנשים ו- 67 לגברים, זכאי לקבל נקודת זכות ממס הכנסה, באם הוא יוכיח שהוא נשוי לבן זוג שכלכלתו עליו. כלומר, אם בשנת המס, בן או בת הזוג של האזרח אינם עובדים, ואין להם כל הכנסה אחרת אשר חייבת במס, יקבל בן הזוג המכלכל נקודת זיכוי. (לחלופין, ניתן לקבל את נקודת הזיכוי באם אחד מבני הזוג מוגדר כעיוור או סובל מנכות מוכרת אחרת). שווי נקודת זיכוי, נכון לשנת 2020, עומד על 219 שקלים לחודש, המהווים 2628 שקלים בשנה, סכום מכובד לכל הדעות. 

 

פטור קצבה מזכה

החל מגיל הפרישה, זכאי האזרח הוותיק לפטור מס בגין חלק מן קצבאות אותן הוא מקבל ממעבידו לשעבר. תינתן זכאות לפטור מס גם בגין קצבאות המתקבלות מקרנות פנסיה או קופות גמל, וכן קצבאות בגין אובדן כושר עבודה

 

פטור ממס משיכת כספים מקופות גמל

אזרח שהגיע לגיל 60, המעוניין למשוך כספים שהצטברו במהלך השנים בקופת הגמל כחלק מההפרשות החודשיות, רשאי למשוך כספים אלו באופן של קצבה חודשית, ולא בצורה של משיכה חד פעמית, מבלי לשלם על כך מס (בשונה ממשיכה שכזו שהיה מבצע לפני הגיעו לגיל 60, עליה היה נדרש לשלם מס).  

 

פטור מהגשת דוח שנתי מקוון

ככלל, כל אזרח שאינו שכיר מחויב להגיש דוח שנתי למס הכנסה, בגין הכנסות שהיו לו בשנת המס הנבעו מעסק, עבודה או חקלאות. בני זוג שהגיעו גיל פרישה (דהיינו, שניהם עברו את גיל הפרישה) פטורים מהגשת דוח שנתי מקוון. זאת, למעט בני זוג שלפחות אחד מהם מכהנים כבעל שליטה בחברה בהתאם להגדרת 'בעל שליטה' בחוק החברות. בנוסף, הפטור לא יחול על אדם שהגיש תביעה בגין מס הכנסה שלילי. 

 

קצבאות: ההטבה המוכרת ביותר בכל הנוגע להטבות אותה מקבל האוכלוסייה המבוגרת, היא כמובן הקצבאות. מדובר במגוון קצבאות, הניתנים לאזרחים מבוגרים בהתאם לגילם:

 

קצבת זקנה

את קצבת הזקנה זכאים לקבל גברים החל מגיל 70 ונשים החל מגיל 65, המבוטחים בביטוח לאומי. נשים וגברים אשר ההכנסה שלהם מהעבודה בגיל הפרישה (62 לנשים ו67 לגברים), נמוך מהסכום האמור במבחן ההכנסות, יקבלו קצבת זקנה החל מגיל הפרישה. קצבת הזקנה איננה קבועה, והיא משתנה בהתאם לשלל פרמטרים, ביניהם: גיל האזרח, הכנסות האזרח בעת קבלת הקצבה, מועד קבלת קצבת הזקנה, וותק תשלומי ביטוח לאומי בעת הפרישה, תוספת עבור בן זוג, תוספת עבור ילדים, תוספת דחיית קצבה ועוד. הסכום המינימלי של קצבת הזקנה, נכון לשנת 2020, עומד על 1558 שקלים ליחיד, ו- 2342 שקלים לזוג, כאשר סכום הקצבה יכול לעלות בהתאם לעמידה בפרמטרים מסוימים עד קרוב ל- 3400 שקלים כל חודש.

 

קצבת שאירים

קצבת שאירים ניתנת לכל תושב ישראל שהתאלמן, ונועדה להבטיח את קיומו לאחר פטירת בן זוגו (למעט במקרה של פטירת בגין פשע או מלחמה). על מנת לקבל קצבת השארים, על האלמן להגישה בתוך 12 חודשים מיום מועד הפטירה. חשוב לציין כי תושב ישראל שהתאלמן, ולאחר מכן נישא מחדש או חי עם בן זוג כידוע בציבור, אינו רשאי לרוב לקבל קצבת שאירים. גובה הקצבה נקבע לפי גיל האלמן, מספר ילדיו שלא מלאו להם 18, ותק תשלום ביטוח לאומי ועוד. כך לדוגמא, אלמן בגיל 80 רשאי לקבל קצבת שאירים בגובה 1646 שקלים.

 

גמלת סיעוד

קשישים זכאים לעיתים לקבל גמלת סיעוד, באם הם זקוקים לסיוע בפעולות יומיומיות, כגון להתלבש, לאכול, להתרחץ, ללכת וכן הלאה. על מנת לקבל את גמלת הסיעוד יש לעמוד בחמשת התנאים הבאים:

  1. מבקש הגמלה הוא תושב ישראל שהגיע לגיל פרישה (62 לנשים ו67 לגברים).
  2. מבקש הגמלה מתגורר בקהילה, דהיינו מתגורר בביתו או בדיור מוגן.
  3. מבקש הגמלה זקוק להשגחה או סיוע. תנאי זה יקבע בהתאם למבחן תלות שיתקיים בביתו של מבקש הגמלה. 
  4. מבקש הגמלה עומד במבחן הכנסות.
  5. מבקש הגמלה לא מקבל בנוסף את אחת הגמלאות הבאות: קצבה לנפגעי עבודה בעלי דרגת נכות גבוהה, קצבת שירותים מיוחדים או הטבה קונקרטית ממשרד הביטחון. 

 

תרופות ושירותים רפואיים: (כולל קופות חולים) אזרחים ותיקים זכאים להטבות והנחות ברכישת תרופות, ובשירותים רפואיים נוספים, באופן הבא:

 

רכישת תרופות

אזרחים ותיקים להם מלאו 72 שנה, זכאים לקבל הנחה בגובה של 10% בגין רכישת תרופות אשר נכללות בסל הבריאות הממשלתי. כמו כן, ייתכנו הנחות נוספות בהתאם להגדרת האזרח:

  • ניצולי שואה ונכי המלחמה בנאצים המוכרים ככאלה ומקבלים הטבה בשל נרדפותם, זכאים לפטור מלא ברכישת תרופות הנכללות בסל התרופות.
  • ותיקי מלחמת העולם השנייה, אשר מקבלים השלמת הכנסה מביטוח לאומי, זכאים לקבל הנחה בשיעור של 75% ברכישת תרופות הנכללות בסל התרופות.
  • הנחה בשיעור של 50% ברכישת תרופות הנכללות בסל התרופות, יקבלו: מקבלי קצבת זקנה לנכה / עם השלמת הכנסה; מקבלי קצבת שאירים עם השלמת הכנסה; ואסירי ציון אשר מקבלים תגמול בהתאם להכנסתם. 

 

קופות חולים

קופת חולים לאומית:

  • אזרחים ותיקים המקבלים גמלת הבטחת הכנסה, וכן מקבלי קצבת זקנה עבור נכה, מקבלים הנחה בכל הנוגע להיטלי שירותים רפואיים. 

לפרטים נוספים, ניתן לחייג למוקד של קופת חולים לאומית בטלפון –  1-700-507-507, או להיכנס לאתר הקופה.

 

קופת חולים מכבי שירותי בריאות:

  • משפחה המבוטחת בקופת חולים, אשר אחד מבני המשפחה הגיע לגיל פרישה (62 לנשים ול67 לגברים), זכאית להנחה בגובה של 50% בגין התשלום הרבעוני לקופת החולים.
  • פטור מדמי השתתפות עצמית בגין ביקור רבעוני של אזרח ותיק הזכאי להשלמת הכנסה, ובני משפחתו.
  • החזר כספי עבור רכישת מגן ירכיים. ההחזר יינתן בכפוף להפניה של רופא משפחה, כאשר גובה ההחזר יקבע בהתאם לסוג החברות בקופה (מגן כסף או מגן זהב).

לפרטים נוספים, ניתן לחייג למוקד של קופת חולים מכבי שירותי בריאות בטלפון – *3555, או להיכנס לאתר הקופה.

 

קופת חולים שירותי בריאות כללית:

  • אזרחים ותיקים המקבלים גמלת הבטחת הכנסה, וכן מקבלי קצבת זקנה עבור נכה, זכאים לפטור מלא בעד התשלומים הבאים:
  1. תשלום אגרה בגין ביקור במכונים.
  2. תשלום אגרה בגין ביקור במרפאות חוץ.
  3. תשלום אגרה בגין ביקור אצל דיאטן ורופאים מקצועיים.

לפרטים נוספים, ניתן לחייג למוקד של קופת חולים שירותי בריאות כללית בטלפון – 2700, או להיכנס לאתר הקופה.

 

קופת חולים מאוחדת:

  • אזרחים שהגיעו לגיל פרישה (62 לנשים ו67 לגברים), המקבלים גמלת הבטחת הכנסה, וכן אסירי ציון ובני משפחותיהם, זכאים לפטור מהשתתפות בגין רופא שניוני (לרבות פודיאטר ודיאטן), מרפאות חוץ, מכונים, ושירותים רפואיים נוספים.

לפרטים נוספים, ניתן לחייג למוקד של קופת חולים מאוחדת בטלפון – *3833, או להיכנס לאתר הקופה.

 

שירותי בריאות נוספים:

חולה כרוני ישלם עבור תרופות הנכללות בסל הבריאות, תשלום עד סכום התקרה הנקבעת לפי קופת החולים במסגרתה הוא מבוטח.

מקבלי קצת זקנה לנכה וכן מקבלי קצבת זקנה המקבלים תוספת גמלת הבטחת הכנסה, זכאים לשלם תשלום מינימלי בגין ביטוח בריאות.

 

מכשירי שיקום וניידות

משרד הבריאות משתתף בחלק מתשלום מכשירי שיקום והליכה (ניידות), בהתאם לתקרת השתתפות או עלות המכשיר, באופן הבא:

השתתפות של 75% מגובה עלות מכשיר שיקום והליכה.

השתתפות של 90% מגובה עלות מכשיר ניידות.

השתתפות של 100% מגובה עלות מכשיר, ככל שהנזקק לו עונה לקריטריונים לזכאות בהתאם לנהלי משרד הבריאות.

 

תרבות ופנאי: אזרחים ותיקים נהנים מהנחות והטבות בכניסה לאתרים רבים בארץ ובעולם. אספנו לפניכם מספר אתרי תיירות בארץ, בהם תהיו זכאים להנחות והטבות:

צפון:

  • החברה לפיתוח עכו העתיקה: הנחה בגין תשלום דמי כניסה באתרי תיירות בעכו העתיקה. במהלך חודש האזרח הוותיק, ניתנת הנחה נוספת.
  • מוזיאונים של משרד הביטחון: הנחה לאזרחים ותיקים בגובה של 35% מדמי הכניסה למוזיאונים הבאים: מוזיאון אסירי המחתרות (עכו), מוזיאון השומר (כפר גלעדי), מוזיאון ג'וערה (מגידו), מוזיאון ההעפלה וחיל הים (חיפה), מוזיאון בית הגדודים (אביחיל).
  • מוזיאונים נוספים המקנים הנחה של 50% מגובה עלות הכניסה, בהצגת תעודת אזרח ותיק: מוזיאון לאומנות בקיבוץ עין חרוד, מוזיאון עתיקות הגולן בקצרין, מוזיאון עקבות בעמק במועצה האזורית 'עמק המעיינות, מוזיאון חצר תל – חי, מוזיאון חיפה, מוזיאון התרבות הירמוכית בקיבוץ שער הגולן, המוזיאון הארכיאולוגי בקיבוץ עין דור, בית יגאל אלון בקיבוץ גינוסר ובית המאירי בצפת. 
  • תיאטראות: 50% הנחה בכניסה למופעים בתיאטרון חיפה.

 

מרכז:

  • החברה לפיתוח יפו העתיקה: הנחה בגובה 50% בגין תשלום דמי כניסה, למרכז המבקרים של יפו העתיקה ('תמונות יפואיות').
  • בית בן גוריון (תל אביב): כניסה חינם בכל ימות השנה לאזרחים ותיקים. כאשר מתקיימים במקום כנסים ואירועים, תינתן הנחה בגובה 10%.
  • מרכז יצחק רבין (תל אביב): הנחה לאזרחים ותיקים בגובה של 50% מדמי הכניסה למוזיאון.
  • מוזיאונים של משרד הביטחון: הנחה לאזרחים ותיקים בגובה של 35% מדמי הכניסה למוזיאונים הבאים: מוזיאון האצ"ל (תל אביב), מוזיאון הלח"י (תל אביב), מוזיאון ההגנה (תל אביב), מוזיאון בתי האוסף לתולדות צה"ל (תל אביב), מוזיאון הפלמ"ח (תל אביב), ומוזיאון האצ"ל בתש"ח (תל אביב). 
  • מוזיאונים נוספים המקנים הנחה של 50% מגובה עלות הכניסה, בהצגת תעודת אזרח ותיק: גן המדע במכון וייצמן שברחובות, בית ראובן בתל אביב, בית התפוצות בתל אביב, מוזיאון ראשון לציון, מוזיאון תל אביב לאומנות, מוזיאון האדם והסביבה בפתח תקווה, מוזיאון ארץ ישראל בתל אביב ומוזיאון נחון גוטמן.
  • תיאטראות: 50% הנחה בכניסה למופעים בתיאטראות הבאים: הבימה, הקאמרי, בית ליסין, יידישפיל וגשר. 

 

ירושלים והסביבה:

  • הקרן למורשת הכותל המערבי: הנחה בשיעור של 50% בגין תשלום דמי כניסה למרכז 'שרשרת הדורות' וכן לסיור במנהרות הכותל.
  • החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי בעיר העתיקה:  הנחות לאזרחים ותיקים בהצגת תעודת 'אזרח ותיק', עבור תשלום דמי כניסה לבית הכנסת 'החורבה', מרכז דוידסון, הרובע ההרודיאני (מוזיאון וואהל לארכיאולוגיה), בית קתרוס ('הבית השרוף'), וכן תערוכת 'לבד על החומות'. 
  • החברה לפיתוח מזרח ירושלים: הנחות בתשלום דמי כניסה לאזרחים ותיקים, בביקור במערת צדקיהו, טיילת החומות, והכיכר הרומית שבשער שכם. 
  • מוזיאון ישראל: הנחה לאזרחים ותיקים בגובה של 50% מדמי הכניסה למוזיאון. 
  • מוזיאונים נוספים המקנים הנחה של 50% מגובה עלות הכניסה, בהצגת תעודת אזרח ותיק: מוזיאון ארצות המקרא, מוזיאון המדע (ע"ש בלומפילד), מוזיאון לתולדות ירושלים במגדל דוד ומוזיאון חצר היישוב הישן.
  • מרכז מורשת מנחם בגין ('מוזיאון בגין'): הנחה לאזרחים ותיקים בגובה של 20% מדמי הכניסה למוזיאון.
  • מוזיאונים של משרד הביטחון: הנחה לאזרחים ותיקים בגובה של 35% מדמי הכניסה למוזיאון אסירי המחתרות ההגנה האצ"ל והלח"י.
  • תיאטראות: 50% הנחה בכניסה למופעים בתיאטרון החאן.

 

דרום:

  • תיאטראות: 50% הנחה בכניסה למופעים בתיאטרון באר שבע. 
  • מוזיאונים המקנים הנחה של 50% מגובה עלות הכניסה, בהצגת תעודת אזרח ותיק: מוזיאון בית מרים שבקיבוץ פלמחים, מוזיאון ג'ו אלון (תרבות הבדואים) הסמוך לקיבוץ להב, מוזיאון הנגב בבאר שבע ומוזיאון יד מרדכי. 

 

כללי:

  • רשות הטבע והגנים: הנחה בגובה של 50% מדמי הכניסה לפארקים, שמורות טבע והגנים הלאומיים של ישראל.
  • קולנוע: הנחה בגובה 50% מדמי כניסה לבתי קולנוע הביאם, בהקרנת סרטים ישראלים:

חן רחובות, סינמה סיטי, גלובוס, רב חן, יס – פלנט, יונייטד קינג במוזיאון תל אביב, רשת סינמטק תל אביב, קולנוע אילת, סינמטק שדרות, סינמה קפה עממי בחיפה, סינמטק חולון, תרבות מזרע וכוכב (רמת השרון) ועוד.

  • פרויקט 'שלישי בשלייקס': כל יום שלישי, מוזמנים מאות אלפי אזרחים ותיקים ברחבי הארץ ליהנות ממגוון הטבות והנחות. הפרויקט, ביוזמת המשרד לשוויון חברתי, מתקיים החל משנת 2014, וזוכה להצלחה גדולה. במסגרת הפרויקט נהנים אזרחים ותיקים מהנחות בבתי קולנוע, תיאטראות, מסעדות, אתרי מורשת, בתי קפה ועוד מבחר רב של אתרי תרבות ופנאי בכל רחבי הארץ. הזכאות להטבות מותנית בהצגת תעודת אזרח ותיק נושאת תמונה (או תעודת אזרח ותיק ותעודת זיהוי נוספת הכוללת תמונה).

 

הטבות בתחבורה:

בהצגת תעודת 'אזרח ותיק' או תעודת זהות, זכאי כל אזרח ותיק להנחה בגובה של 50% מדמי הנסיעה בתחבורה ציבורית. ההנחה ניתנת הן בנסיעות עירוניות, והן בנסיעות בין – עירוניות. חשוב לציין כי ההנחה חלה בגין כל נסיעה באמצעות אחד מגופי התחבורה הציבוריים בארץ: אוטובוסים, רכבת ישראל, מטרונית ורכבת קלה. 

את ההנחה ניתן לממש בשני אופנים: הראשון, באמצעות רכישת כרטיס נייר יחיד, בעמדות המכירה של רכבת ישראל או בעזרת נהג האוטובוס. לא ניתן לקבל הנחה ברכישת כרטיס נייר בודד ברכבת הקלה. הדרך השנייה למימוש ההנחה, היא באמצעות הנפקת כרטיס 'רב – קו'. כרטיס זה יעיל ביותר, וצפוי לשמש אתכם בכל נסיעותיכם ברחבי הארץ בכל אחד מן גופי התחבורה הקיימים. הכרטיס הוא כרטיס חכם, וניתן לעדכן בו את גיל בעל הכרטיס.

הכרטיס ידע כי בעל הכרטיס הוא אזרח ותיק, וכך הוא יעניק לו באופן אוטומטי את הנחת 'חצי המחיר' המגיעה לו מתוקף היותו 'אזרח ותיק', לפני כל רכישה. מטבע הדברים, ניתן לקבל הנחת אזרח ותיק באמצעות ה- 'רב – קו', גם עבור נסיעה ברכבת הקלה. כמו כן, נסיעה באמצעות כרטיס רב – קו, מאפשרת להחליף בין קווים וגופי תחבורה שונים במשך שעה וחצי (90 דקות), ללא תוספת תשלום, דהיינו, במחיר של נסיעה בודדת. לעומת זאת, נסיעה באמצעות רכישת כרטיס נייר, אינה מאפשרת מעבר בין קווים וגופי תחבורה שונים ללא תוספת תשלום, כלומר, כרטיס הנייר תקף רק עבור נסיעה אחת.  יצוין כי הנפקת כרטיס הרב קו בפעם הראשונה, אינה כרוכה בתשלום. 

 

הטבות בתשלומי מים וחשמל:

הנחה בתשלום החשמל לאזרחים ותיקים

אזרחים וותיקים, העומדים בכלל התנאים הבאים, יהיו זכאים להנחה בשיעור של 50% מגובה תשלום החשמל, בצריכת 400 קוט"ש ראשונים חודשיים:

  • מדובר באזרח ותיק
  • ניתנת לאזרח הוותיק קצבת זקנה לנכה (בהתאם לס' 251 לחוק הביטוח הלאומי).
  • ניתנת לאזרח הוותיק גמלת סיעוד (בהתאם לס' 224(א)(2) לחוק הביטוח הלאומי. נדרש כי האזרח יוגדר כסיעודי ברמה הגבוהה ביותר, דהיינו הוא נזקק להשגחה מתמדת או לחלופין הוא תלוי בעזרת אחרים לביצוע פעולות יומיומיות. 

על מנת לקבל את ההנחה בתשלום דמי החשמל, על האזרח הוותיק לוודא כי הוא מוכר כצרכן רשום בחברת החשמל. ככל שהאזרח הוותיק עומד בתנאים לקבל 50% הנחה ואף על פי כן הוא משלם את דמי החשמל ללא הנחה, עליו ליצור קשר במוקד 103 של חברת החשמל, על מנת להסדיר את נושא הרישום כצרכן רשום בחברה. 

 

הנחה בתשלום המים לאזרחים ותיקים

אזרחים וותיקים, העומדים בכלל התנאים הבאים, יהיו זכאים לתוספת של צריכת 3.5 מ"ק חודשיים, בתשלום של תעריף המים הנמוך ביותר: 

  • מדובר באזרח ותיק
  • ניתנת לאזרח הוותיק קצבת זקנה לנכה (בהתאם לס' 251 לחוק הביטוח הלאומי).
  • ניתנת לאזרח הוותיק גמלת סיעוד בהתאם לס' 224(א)(2) לחוק הביטוח הלאומי. נדרש כי האזרח יוגדר כסיעודי ברמה הגבוהה ביותר, דהיינו הוא נזקק להשגחה מתמדת או לחלופין הוא תלוי בעזרת אחרים לביצוע פעולות יומיומיות. אזרח וותיק המקבל גמלת סיעוד בהתאם לס' 224(א)(1) גם עומד בקריטריון זה (דהיינו, רמת סיעודו מוגדרת כרמת ביניים: הוא תלוי בעזרת אחרים לביצוע רוב הפעולות היומיומיות במהלך מרבית שעות היממה). 

 

הטבות בדיור:

קשישים ותיקים / קשישים עולים:  סיוע בשכר דירה

מתן סיוע עבור תשלום שכר דירה, ינתן לקשישים העומדים בכלל התנאים הבאים:

  • הם אינם מחזיקים בבעלות על דירה או אחוזים מדירה.
  • הם לא מתגוררים בדיור המוגדר דיור ציבורי (שיכונים ציבוריים, הוסטלים).
  • הם מתקיימים מקצבת קיום הניתנת להם על ידי המוסד לביטוח לאומי, או מקצבת נפגעי הנאצים.
  • הם אינם שוכרים דירה מקרוב משפחתם, או קרוב משפחה של בן / בת זוגם. 
  • תנאים נוספים מעבר לאמור לעיל. 

סיוע עבור תשלום שכר דירה, בגובה 10% מגובה התשלום, יינתן לעומדים באחד מהתנאים הבאים:

  • מוכרים כנכי המלחמה בנאצים.
  • מוכרים כוותיקי מלחמת העולם השנייה.
  • מוכרים כניצולי שואה.
  • מוכרים כמנטרלי הכור בצ'רנוביל.

 

הנחה בשכר דירה למתגוררים בשיכון הציבורי

קשישים המתגוררים בשיכון הציבורי, זכאים לקבל הנחה עבור תשלום שכר דירה, ככל שהם עומדים בשני התנאים הבאים:

  • הם מתגוררים בדירה בגפם (ללא מגורים עם בנים בוגרים).
  • הם מתקיימים מקצבת קיום הניתנת להם על ידי המוסד לביטוח לאומי, או/ ו מקצבת נפגעי הנאצים. ההנחה תינתן גם כאשר קיימת הכנסה נוספת, אך זו מהווה פחות מ- 50% מגובה שכר המינימום.

אזרחים ותיקים שאינם מתקיימים מקצבאות קיום, גם יכולים לקבל הנחה בשכר הדירה בשיכון הציבורי, ככל שגובה הכנסתם אינו עולה על רף ההכנסה האמור בנהלי משרד השיכון. פרטים נוספים ניתן לקבל במוקד של עמידר, החברה הלאומית לשיכון, בטל' – *6266. 

 

הנחה בתשלום הארנונה:

יש שני מסלולים אפשריים שאיתם ניתן לקבל הנחות בתשלום הארנונה.

 

מסלול הרשות: 

מסלול זה תלוי ברשות המקומית שבה הדירה נמצאת, וההנחה שניתנת באמצעות מסלול זה תלויה בתנאים של הרשות המקומית שבה הדירה ממוקמת.

 

במסלול הרשות יש שני סוגי הנחות:

  1. אזרח ותיק שזכאי לקצבת זקנה זכאי, בלי לערוך מבדק הכנסות, להנחה בשיעור מרבי של 25% בארנונה בגין 100 מ"ר הראשונים מתוך שטח הדירה בה הוא מתגורר.
  2. אזרח ותיק שמקבל גמלת סיעוד מהמוסד לביטוח לאומי, זכאי להנחה בשיעור מרבי של 70%, בגין 100 מ"ר הראשונים מתוך שטח הדירה בה הוא מתגורר.

 

מסלול החובה:

מסלול זה תלוי במספר תנאים, והוא כופה על הרשויות המקומיות לתת הנחה בארנונה לאזרח הוותיק. 

יש כמה תנאים שמסלול החובה תלוי בהם:

  1. סכום ההכנסות החודשי של הקשיש נמוך מהשכר הממוצע במשק.
  2. במידה ובדירה גרים כמה אזרחים ותיקים, הם זכאים להנחה בארנונה רק אם סכום כל ההכנסות של כל הדיירים קטן מ- 150% מהשכר הממוצע במשק.
  3. ההנחה תוענק לאזרח ותיק אחד בלבד (גם אם מתגוררים בדירה כמה אזרחים ותיקים), ורק על דירה אחת. 
  4. בני זוג: במקרה שרק אחד מבני הזוג אשר מתגוררים בדירה יחדיו, מוגדר כאזרח ותיק, האזרח זכאי להנחה בארנונה.

 

בדומה למסלול הרשות, גם במסלול החובה יש שני סוגי הנחות:

  1. אזרח ותיק שעומד בכל התנאים הנ"ל זכאי להנחה בגובה של 30% מתשלום הארנונה של 100 מ"ר הראשונים בדירה.
  2. אזרח ותיק שעומד בכל התנאים הנ"ל, ובנוסף מקבל קצבת זקנה והשלמת הכנסה או לחלופין הוא מקבל קצבת זקנה לנכה, זכאי לפטור מלא מתלום הארנונה של 100 מ"ר הראשונים מתוך שטח הדירה.

כדי לקבל את אחת מההנחות הללו, על האזרח הוותיק להביא לרשות המקומית שבה הדירה נמצאת, בקשה חתומה על ידו, בה הוא כולל את כל הפרטים והמסמכים הרלוונטיים (בכפוף לדרישות שהרשות המקומית הרלוונטית קבעה בנושא הזה). לחלופין, האזרח הוותיק יכול להגיש הצהרה בכתב לפיה התנאים של מסלול החובה מתקיימים לגביו.

 

סיוע בהחזר משכנתא:

קשישים העומדים בכל התנאים הבאים, זכאים לקבל סיוע בהחזר המשכנתא:

  • גיל הקשיש מעל 70. אם מדובר במשכנתא הרשומה על שם בני זוג – גיל אחד מבני הזוג הוא מעל 70 (נדרש שרק אחד מבני הזוג יהיה מעל 70).
  • מועד לקיחת המשכנתא קודם לתאריך: 4.11.2007.
  • החזר המשכנתא החודשי גבוה מהרף שנקבע על ידי משרד הבינוי והשיכון.
  • מחירה של הדירה (מחיר משוערך) נמוך מהרף שנקבע על ידי משרד הבינוי והשיכון.
  • הקשישים מתקיימים מקצבת קיום הניתנת להם על ידי המוסד לביטוח לאומי, או מקצבת נפגעי הנאצים. 

לפרטים נוספים, ניתן לחייג לטל' – 1-800-800-214.

למידע נוסף וקבלת סיוע בנושא הטבות בשכר דירה ובדיור, ניתן לחייג למוקדים הבאים:

חברת עמידר (החברה הלאומית לשיכון) – *6266.

חברת מ.ג.ע.ר. (חברת מרכז אלונים המעניקה סיוע לזכאים בשכר דירה) – 1-559-563-007.

חברת מילגם (חברה המעניקה סיוע לזכאים בשכר דירה) – 1-599-500-301.

בנוסף בקשר למשכנתא כדאי לדעת על האופציה לקבלת "משכנתא הפוכה", במקרה ואתם מעל גיל 60 ויש לכם דירה בבעלותכם ניתן לקבל מחברות הביטוח הלוואה בתנאים נוחים ללא צורך בביטוח חיים.

 

סיוע משפטי: שני גופים עיקריים מעניקים סיוע משפטי לאזרחים ותיקים. על מנת להיות זכאים לסיוע המשפטי, על הפונים לעמוד בתנאי זכאות משפטית וכלכלית.

 

האגף לסיוע משפטי

האגף לסיוע משפטי הוא אגף מיוחד שמפעיל משרד המשפטים. תפקיד האגף הוא לספק ייעוץ וסיוע משפטי לאנשים חסרי יכולת וידע, בכל הנוגע להתמודדות על הבעיה המשפטית העומדת לפניהם, ומימוש זכות הפנייה לערכאות שמוכרת כ'זכות יסוד' במדינת ישראל. על מנת להיות זכאים לסיוע שמעניק האגף לסיוע המשפטי, יש לעמוד בתנאים הקבועים בחוק בהקשר של רף הכנסות ורכוש.

בית יתר הנושאים בהם מוענק סיוע על ידי האגף, ניתן למנות את דיני העבודה, הוצאה לפועל, חובות, תביעות נזיקיות, תביעות אזרחיות, תביעות מקרקעין, תביעות לפינוי, מעמד אישי, אפוטרופסות, כשרות משפטית ועוד. האגף דואג לייצוג חסרי היכולת בערכאות השונות, לרבות בתי דין רבניים, בתי דין לעבודה וכן בתי משפט. אזרחים העומדים בתנאים שנקבעו בחוק בנוגע לקבלת הסיוע המשפטי, לא יידרשו בתשלום עבור קבלת הסיוע (למעט תשלום אגרת השתתפות). משרדי האגף מפוזרים בכל רחבי הארץ, כאשר הם מחולקים לחמישה מחוזות: תל אביב, ירושלים, נצרת, חיפה ובאר שבע. לפרטים נוספים ניתן לפנות למוקד פניות הציבור שמפעיל המשרד לאזרחים ותיקים, בטל' – *8840. 

 

תוכנית 'שכר מצווה' – לשכת עורכי הדין

במסגרת תרומתה לקהילה, מפעילה לשכת עורכי הדין תוכנית המכונה 'שכר מצווה', המסייעת לאנשים הזקוקים לייעוץ וסיוע משפטי. המשתתפים בתוכנית הם עורכי דין השייכים ללשכת עורכי הדין, ומעוניינים לסייע בהתנדבות, לאנשים שמחד לא עומדים בקריטריונים של האגף לסיוע משפטי של משרד המשפטים (לעיל), ומאידך אין להם את היכולת הכלכלית לשכירת שירותי עורך דין. במסגרת התוכנית, מופיעים עורכי הדין בשם מעוטי היכולת בבתי משפט השלום, לשכות ההוצאה לפועל ובתי משפט לענייני משפחה. התחומים העיקריים בהם מוענק הסיוע המשפטי הם: דיני עבודה, דיני משפחה, דיני הוצאה לפועל, ייעוץ משפטי בתחום האזרחי ועוד. הסיוע המשפטי מבוצע כאמור בהתנדבות מלאה ואינו כרוך בתשלום. לפרטים נוספים ניתן לפנות לטל' – 1-700-505-500.

 

הטבות לניצולי שואה

החוק במדינת ישראל מעניק לניצולי השואה זכויות והטבות רבות, אף על פי כן, נכון לשנת 2020, ניצולי שואה רבים אינם מודעים לזכויות המגיעות להם. אם אתם מוכרים כניצולי שואה, או שאחד מבני משפחתכם מוכר כניצול שואה ואתם מעוניינים לוודא כי הוא מקבל את מלוא הזכויות המגיעות לו, מומלץ ליצור קשר עם הרשות לזכויות ניצולי השואה, במכרז המידע שמספרו 03-5682651. נוסף על כך, אפשר ליצור קשר עם המשרד לאזרחים ותיקים בטל' *8840. לאחר מסירת מספר פרטים אישיים, המשרד יבדוק את כלל הזכויות המגיעות לאזרח הוותיק ויסביר לו עליהן. 

 

הטבות לעולים חדשים

אזרחים ותיקים שהינם עולים חדשים, זכאים ליהנות מההטבות הבאות:

  1. סל קליטה – סיוע כספי שניתן לעולה, במטרה לסייע לו בפרק הזמן הראשוני לשהותו בארץ. הסיוע כולל סיוע בשכר דירה במהלך השנה הראשונה לעלייה, וכן דמי מחייה לתקופה של חצי שנה, עת העולה החדש לומד באולפן. לפרטים נוספים ניתן לפנות לטל' – 02-6752759.
  2. סיוע בדיור – על מנת לקבל סיוע בדיור, על הפונה להיות מוגדר כ'קשיש'  ביום פנייתו. בנוסף, זכאות תינתן רק למי שעלה החל מתאריך 1/91/89, בנוסף לעמידה בתנאים נוספים בהתאם לנהלי משרד העלייה והקליטה. לפרטים נוספים ניתן לפנות לטל' – 02-6752618.

 

שירותי רווחה לאזרחים וותיקים

האגף לשירותים אישיים וחברתיים של משרד הרווחה, מפעיל מגוון שירותים עבור אזרחים ותיקים. אספנו וכתבנו עבורכם את רשימת השירותים וההטבות, פירוט אודות כל שירות והטבה, וכן מהם התנאים לקבלת כל שירות או ההטבה. 

להלן הרשימה:

  • נופשונים לזקנים: במסגרת הנופשונים, קשישים שמוגדרים כתשושים וסיעודיים שהגישו בקשה ועברו מבחני זכאות ונזקקות יכולים לשהות בנופשון במשך חודש או פחות. הזקנים בנופשונים נהנים מטיפולים והשגחה צמודה. יצוין כי כדי לשהות בנופשון הקשיש נדרש לשלם תשלום מינימלי שמשתנה לפי ההכנסה החודשית הממוצעת שלו.
  • מכרזי יום:  מכרזי היום מיועדים לקשישים תשושים בעיקר בעלי ירידה תפקודית. במסגרת מכרזי היום הקשישים נהנים מטיפול יומי שכולל: הסעה מהבית ובחזרה, פעילויות חברתיות, ארוחות, הפעלות, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק ועוד.  קשיש שזכאי לגמלת סיעוד יכול להחליף  את שעות הטיפול בבית בטיפול יומי במכרז יום. קשישים שלא זכאים לגמלת סיעוד יכולים ליהנות מהטיפול במכרזי היום על פי החלטת עובד סוציאלי ומבחני זכאות, או לחלופין על ידי הצטרפות בתשלום.
  • קהילות תומכות: התוכנית "קהילה תומכת" כוללת מגוון שירותים לקשישים שמשתתפים בתוכנית. שירותים אלו כוללים: בטחון אישי, פעילויות חברתיות, סיוע בסידורים, ניקיון ותחזוקת הבית, נגישות לשירותים רפואיים ועוד. בנוסף, חברי הקהילה מקבלים לחצן מצוקה  למקרי חירום. כאשר הקשיש ילחץ על לחצן המצוקה ייווצר קשר עם מוקד החירום של הקהילה, אשר יפנה באופן מידי לבני המשפחה, מגן דוד אדום או למשטרה. ההשתתפות בתוכנית הזו כרוכה בתשלום שנקבע על פי מצב הזכאות.

 

  • סיוע סמך מקצועי: קשישים חסרי משפחה שלא זכאים לחוק ביטוח סיעוד ומוגדרים כתשושים, זכאים לסיוע סמך מקצועי. הסיוע כולל: קניית ציוד בסיסי לבית, סיוע במילוי טפסים, קניית תרופות, הזמנת אנשי מקצוע וכדומה.
  • השלמת ציוד בסיסי בבית: שירותי הרווחה מספקים לקשישים שההכנסות שלהם מעטות, על פי החלטת העובד הסוציאלי, השלמת ריהוט וציוד שהכרחיים לתפקוד היומיומי של הקשיש למשל: מקרר, כיריים וכדומה.
  • עזרה לכניסה לבית האבות: קשיש שמוגדר עצמאי או תשוש ואין לו או למשפחתו אפשרות לממן את העלות שדורש בית האבות, יכול לקבל סיוע בסבסוד השהות בבית האבות או בכל מעון אחר המיועד לקשישים שמוגדרים תשושים. סיוע זה כרוך בבדיקת נזקקות של העובד הסוציאלי ובהשתתפות כספית של הקשיש או של משפחתו.
  • מועדונים חברתיים ופעילויות פנאי: בערים רבות ישנם מועדונים מיוחדים שמיועדים לאוכלוסייה המבוגרת. מועדונים אלו מיועדים לכלל האזרחים הוותיקים וכוללים פעילויות חברתיות שונות. השתתפות באחד מהמועדונים הללו לא כרוכה במבחן הכנסות אלא רק בפנייה ישירה אל המועדון. 
  • מועדוני מופת: קשישים עצמאיים או מוגבלים חלקית זכאים להשתתף במועדון מופת. הקשישים שמשתתפים במועדוני המופת נהנים מ: 2 ארוחות מזינות בכל יום פעילות, הסעה אל המועדון וממנו, תוכניות חברתיות שונות כגון: טיולים, קורסים, חוגים ועוד.
  • קפה אירופה/ מועדוני בריטניה: קפה אירופה ומועדוני בריטניה הם דוגמאות למועדונים חברתיים מיוחדים המיועדים לניצולי שואה. מועדונים אלו כוללים מגוון פעילויות ותוכניות חברתיות מיוחדות. 

 

סיוע במקרי אפליית גיל

מדינת ישראל אוסרת על פי חוק לבצע אפליה מטעמי גיל. האיסור קבוע בס' 2 לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, ולפיו על מעסיקים חל איסור להפלות מטעמי גיל בין עובדים, במקרים הבאים:

  • קבלה לעבודה
  • קידום בעבודה.
  • תנאי עבודה.
  • פיטורי עובד.
  • פיצויים פיטורים לעובד.
  • השתלמות מקצועית, הכשרות וכדומה. 
  • תשלומים והטבות המתקבלים בהקשר של פרישת העובד מהעבודה. 

יצוין כי במקרים בהם חוסר השוויון בעבודה באחד מהמקרים שצוינו לעיל, נובע בשל אופי או מהות המשרה, המעשה לא ייחשב כאפליה. 

הגוף האמון על מניעת אפליה בעבודה, בין היתר מטעמי גיל, הוא נציבות לשוויון הזדמנויות בעבודה. ניתן לפנות לגוף זה בכל מקרה או חדש לאפליה, באמצעות פנייה לטל' – 02-6662701, או טל' –  02-6662780.

 

הטבות בהתאם לעיסוק האזרח הוותיק

אזרחים ותיקים העוסקים בתחומים מסוימים, זכאים למתן הטבות והנחות:

עורכי דין – עורכי דין שהינם אזרחים ותיקים, זכאים לקבלת הנחה בתשלום דמי החבר של לשכת עורכי הדין. פרטים נוספים בטל' – 03-6361300.  

רואי חשבון – כל רואה חשבון, שגילו הוא לכל הפחות 70, זכאי להנחה בתשלום האגרה השנתית, הניתנת מאת מועצת רואי החשבון. פרטים נוספים בטל' – 02-6549333.

נוטריונים – כל נוטריון, שגילו הוא לכל הפחות 70, זכאי להנחה של 33% מגובה תשלום האגרה לקבלת רישיון הנוטריון השנתי. 

מורי דרך –  אדם שעסק כמורה דרך, הגיע לגיל 65 והפסיק לשמש כמורה דרך, מקבל תעודת 'רישיון כבוד' של מורי דרך. תעודה זו מקנה הנחות והטבות שונות בדמי הכניסה לאתרי תיירות רבים. פרטים נוספים בטל' – 02-6664392.

 

טלפונים חשובים ופרטים ליצירת קשר לאזרחים וותיקים בשפות השונות

שם תפקיד מס' טלפון
מוקד הפניות לאזרחים ותיקים מרכז מידע וסיוע לאזרחים ותיקים 8840* או

1-222-8840

משרד העלייה והקליטה משרד ממשלתי 03-9733333
מוקד תעודות אזרח ותיק מידע אודות תהליך ההנפקה של תעודת אזרח ותיק 02-6547025
הרשות לזכויות ניצולי השואה ארגון הפועל למען ניצולי השואה. 03-5682651
ועידת התביעות השגת פיצויים ודאגה לרווחתם של ניצולי השואה. 03-5194400
הקרן לרווחה לנפגעי השואה ארגון הפועל למען ניצולי השואה. 03-6090866
הלשכה לפיצויים אישיים מחו"ל מתן שירות ואמצעי קשר מול הרשויות הגרמניות עבור ניצולי השואה המקבלים תגמולים מכוח חוק הפיצויים הפדרלי הגרמני. 03-6234111
מוקד תרגום רפואי בעת מפגש בין מטפל למטופל תרגום.  *5144
מוקד משרד הבריאות משרד ממשלתי *5400
כללית קופת חולים  *2700
מכבי קופת חולים 3555* או

1-700-50-53-53

לאומית קופת חולים 507* או

1-700-507-507

מאוחדת קופת חולים 3833*
אגף הייעוץ לקשיש מתן ייעוץ לקשישים. 9696*
סיעוד בירור מידע על תנאי זכאות לגמלת סיעוד ועל אופן הגשת הבקשה. 6050*
רשות האוכלוסין ההגירה ומעברי הגבול. בירור מידע על העסקת עובד זר בסיעוד. 1-700-55-1111
היחידה לפיקוח על אפוטרופוסים בענייני אפוטרופסות ופיקוח על אפוטרופוסים. 02-5311650 או 02-5311771
איש מבוגר
עוד בנושא כללי צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש